Al Jazeera – post sangeros
Primul razboi din Golf a transformat CNN, pana atunci un post respectabil, dar nu mai mult, într-o forța cu adevarat globala. Dar CNN nu a avut niciodata, nici atunci și nici în anii de dupa aceea, o audiența mai mare de cateva milioane de persoane în Statele Unite. În timp ce Al Jazeera, care a profitat din plin de prabușirea regimului lui Saddam Hussein, joaca deja într-o categorie superioara; estimarile plaseaza audiența postului undeva în jurul a 45 de milioane de telespectatori pe zi, de pe tot cuprinsul Orientului Mijlociu. Simplu spus, Al Jazeera este un CNN al lumii arabe. Rivalizeaza, ca potențial global, cu BBC World.
Al Jazeera (în traducere „Peninsula”) a început ca un experiment de natura politica inițiat de actualul conducator al Qatarului, emirul Hamad bin Khalifa al-Thani. Descendent al unei familii care se afla la conducerea statului de doua secole, al-Thani face parte din noua elita araba, foarte bine instruita (de obicei cu titluri universitare obținute în Occident) și mult mai reformista decat generația parinților lor.
Pentru al-Thani, la jumatatea anilor ’90, devenise clar ca sta pe o bomba cu ceas. Combustibilii naturali, care asigura peste 55% din PIB și în jur de 85% din exporturile Qatarului, i-au adus micului emirat o prosperitate de invidiat (un PIB pe cap de locuitor de 21.500 de dolari, cu puțin sub media Europei de Vest; în Romania acesta este de 7.000 de dolari). Numai ca, daca producția se menține la actualele cote, rezervele de petrol și de gaze naturale se vor termina în cel mult 25 de ani. Qatarul avea (și are înca) nevoie disperata de reforme. Politic vorbind, al-Thani oricum nu avea alta opțiune la îndemana decat reformele democratice.
Aflați povestea celui mai renumit post de televiziune arab, doar din