Afaceri oneroase la CNH

30 05. 2002, 16:11
Verificarile întreprinse de comisarii Garzii Financiare la Compania Naionala a Huilei (CNH) Petroșani, în perioada 11-28 mai 2002, au scos la iveala faptul ca CNH a derulat relații comerciale frauduloase cu 12 firme capușa în cea de-a doua jumatate a anului trecut, a declarat,

Verificarile întreprinse de comisarii Garzii Financiare la Compania Naionala a Huilei (CNH) Petroșani, în perioada 11-28 mai 2002, au scos la iveala faptul ca CNH a derulat relații comerciale frauduloase cu 12 firme capușa în cea de-a doua jumatate a anului trecut, a declarat, ieri, într-o conferința de presa, comisarul general adjunct al Garzii, Marian Pașulea.

Chiar în timpul controlului efectuat de Garda Financiara, o explozie soldata cu moartea a zece mineri și ranirea altor patru a avut loc la data de 15 mai, la mina Vulcan.

Pașulea a confirmat faptul ca relațiile comerciale dintre CNH și firmele capușa au continuat și dupa accidentul petrecut în 15 august 2001, la exploatarea miniera Vulcan, cand 14 mineri și-au pierdut viața în urma unei explozii. „Relațiile continua și acum, dar speram ca vor înceta în urma controalelor noastre”, a adaugat Pașulea.

Firme capușa

Comisarul general al Garzii, Neculaie Plaiașu, a spus ca, printre cele 12 firme capușa identificate de Garda Financiara, exista societați care sunt deja implicate în dosare penale care vizeaza același tip de relații comerciale frauduloase.

El adaugat ca prezența comisarilor în zona a vizat „impulsionarea instituirii unei rigori în sistemul de aprovizionare al CNH, ceea ce va duce la eliminarea firmelor capușa”. Potrivit unei note a Garzii Financiare, „banul public din bugetul statului repartizat CNH nu a fost gospodarit în toate cazurile cu raspundere și simț civic”.

Unii salariați se plimbau în Jeep-uri

Comisarii Garzii au prezentat drept exemplu un contract încheiat de CNH cu firma Star Trans SA, din Petroșani, derulat în a doua jumatate a anului trecut, pentru închirierea mai multor autoturisme pentru transportul salariaților companiei, deși în dotarea CNH exista un numar corespunzator de autoturisme, dupa aprecierile comisarilor.

Astfel, Star Trans a pus la dispoziția CNH un numar de 23 de autoturisme, dintre care un Jeep Grand Cherokee, 11 mașini Opel, un automobil Daewoo Espero și 10 autoturisme Dacia, pentru închirierea carora a încasat de la CNH suma de 4,7 miliarde lei.

Suspiciunile comisarilor

Verificarile Garzii au indicat faptul ca documentele justificative legate de acest contract prezinta o serie de suspiciuni, din cauza lipsei datelor privind beneficiarii curselor, traseul și numarul de kilometri efectuați din foile de parcurs.

Comisarii instituției de control au stabilit, în cazul acestui contract, ca în evidența CNH au fost înregistrate cheltuieli nedeductibile în valoare de 3,9 miliarde lei, iar suma obligațiilor fiscale sustrase de la plata se ridica la 1,1 miliarde lei.

Afaceri dubioase

Alte cazuri prezentate de Garda Financiara au vizat aprovizionarea CNH cu plasa de sîrma, lubrifianți și uleiuri minerale.

Astfel, firma Bitu SRL din Petroșani a cumparat de la societatea Carasca SRL, din Turda, peste 520 de tone de plasa de sarma la un preț de 13.000 de lei/kg, dupa care a vandut aceeași cantitate catre CNH la un preț de 16.500 de lei/kg. Tot la prețul de 16.500 de lei/kg a vandut societatea Bitu, din Petroșani, peste 180 de tone de plasa de sarma CNH, deși cantitatea respectiva a fost cumparata de la doi producatori, cu prețuri cuprinse între 13.440 de lei/kg și 13.750 de lei/kg.

În total, CNH a cumparat de la firma din Petroșani plasa de sarma în valoare de 11,5 miliarde lei, fața de un preț de achiziție al furnizorului de 9,8 miliarde lei.

„Vinovați sunt cei de la CNH”

O prima evaluare a comisarilor în ceea ce privește aprovizionarea cu carburanți și lubrifianți indica o paguba de 3,8 miliarde lei înregistrata de CNH în urma derularii unui contract prin intermediul firmei Mast Prod Chișineu Criș.

Marian Pașulea a afirmat ca, deși exista un singur furnizor de utilaje miniere în România, și anume societatea Unio Satu Mare, directorii CNH au preferat sa cumpere anumite materiale de la un dealer al Unio, cu 41 de milioane de lei bucata, fața de un preț practicat de Unio pentru același produs de 16 milioane lei.

„În proporție de 99% vinovați sunt cei de la CNH pentru astfel de contracte”, a încheiat Pașulea.

[Hunedoreanul]