Ada Roseti ne spune ce emisiuni au avut audienţe record pe Discovery
– De curând, Discovery Channel are o nouă imagine, de fapt, chiar mai multe imagini am putea spune. Fiecare logo are câte un nume: Fire, Gold, Hero, Ice, Man Made, Water. Cum vor apărea pe post? Se vor schimba în funcţie de genul documentarului care rulează?
Exact. Fiecare gen de emisiune difuzat pe Discovery Channel va fi reprezentat la nivel vizual on-air de un anumit logo. Spre exemplu, în timpul emisiunilor de supravieţuire, aşa cum este Supravieţuire în doi, vom avea logo-ul Hero sau în timpul emisiunilor de tipul Cum se fabrică sau Super zgârie-nori vom afişa logo-ul Man Made. Pe lângă aceste şase versiuni, vom crea logo-uri personalizate pentru evenimente transmise live sau pentru serii emblematice marca Discovery Channel, aşa cum este Shark Week care se difuzează în fiecare vară. Atunci când am luat decizia de a împrospăta identitatea vizuală on-air, obiectivul nostru a fost acela de a marca diversitatea programelor Discovery şi cred că aceste logo-uri o reflectă întru totul.
– Pentru această vară, Discovery a dezvăluit o grilă de programe foarte tentantă. Printre maşini, clădiri, rechini şi un show altfel: “Comoara din curtea casei”. De ce crezi că au “înflorit” afacerile cu căutătorii de aur sau de relicve?
Emisiunile despre aur şi căutători de aur sunt un gen relativ nou creat de Discovery, care a prins foarte bine în rândul telespectatorilor din Statele Unite şi din Europa. Emisiuni precum Goana după Aur au generat audienţe record, ceea ce ne-a făcut să căutăm în continuare poveşti de viaţă ale unor oameni care au renunţat la tot ce aveau pentru a pleca în locuri îndepărtate, precum Alaska, din dorinţa de a-şi schimba viaţa. De fapt, goana după aur e un subiect vechi, fie că e vorba de ficţiune, fie că e vorba de viaţa reală. Deşi e vorba de dorinţa de îmbogăţire, e mult mai mult de atât. E vorba de aventură, de risc, de legăturile care se formează între oameni în momente de cumpănă şi toate astea sunt ingrediente pentru emisiuni de succes, aşa cum sunt ingrediente şi pentru filme sau romane de succes.
– De ce crezi că există această diferenţă între legislaţia americană şi cea europeană: la americani ce ai sub pământ îţi aparţine, la europeni, aparţine statului. Crezi ca dacă ar fi altfel, ar fi mai mulţi căutători de comori şi la noi? Şi mai legali?
Ştii că, atunci când ceri unui om să îşi exprime părerea, prima reacţie este să şi-o exprime, indiferent dacă are calificarea să o facă, sau nu. Cum ascultam întrebarea, începusem deja să-mi construiesc un răspuns în minte: să ştii că n-am nicio părere despre subiectul ăsta. Şi eu ştiu că la americani ce e în pământul lor e al lor, în timp ce la noi nu e aşa. Dar nu am studiat suficient subiectul ca să fiu sigură că aşa stau lucrurile şi, cu atât mai puţin, să aflu de ce e aşa. În plus, nu ştiu dacă la noi sunt sau nu căutători de comori şi cât de mulţi sunt în comparaţie cu alte ţări. Eram la un pas să cad în capcană şi să îţi răspund!
– Ai fost vreodată tentată să fii căutător de aur?
Nu am fost niciodată tentată să caut aur. Când înveţi despre “Fefeleaga” în şcoala primară, căutarea de aur nu pare cel mai scurt drum către îmbogăţire.
– În februarie, Joel Lambert a fost “vânat” prin Bucureşti. Cum i s-a părut experienţa? A fost un “joc” uşor pentru el?
Când Ruxandra, colega mea de la marketing, i-a povestit lui Joel, proaspăt coborât din avion, ce vrem să facem cu el, replica lui a fost „let’s do it”. Până să ajungă aici, eram foarte stresaţi că s-ar putea să nu vrea să se joace cu noi, dar, aşa cum speram, pe baza celor pe care le aflasem despre el, s-a dovedit o colaborare perfectă: echipa cea mai creativă din regiune şi prezentatorul cel mai deschis la provocări de la Discovery. Am avut parte de o adevărată demonstraţie de orientare, camuflare urbană şi supravieţuire, cu coborâri în rapel chiar în centrul Bucureştiului. La plecare, i-am făcut cadou un set de fotografii făcute de Cristian Vasile în timpul urmăririi. S-a bucurat foarte tare de ele şi sunt sigură că va ţine minte aventura de aici. Nu cred că experienţa a fost dificilă pentru el, având în vedere pregătirea lui militară şi antrenamentele cu care este obişnuit, însă în mod cert a fost una memorabilă atât pentru el, cât şi pentru telespectatorii şi fanii noştri, care l-au putut urmărit tot timpul online prin live stream.
– Ce audienţă a făcut supravieţuirea extremă a lui Ed Stafford în Munţii Carpaţi? Episodul a fost văzut în toată Europa?
Da, episodul lui Ed Stafford în Munţii Carpaţi a fost văzut şi va continua să fie difuzat în toată lumea, nu doar în Europa. În ziua în care a avut premiera (27 aprilie), acesta a înregistrat o audienţă de trei ori mai mare decât media orei respective din ultima lună.
– Din păcate, saltul lui Joby Ogwyn de pe Everest a fost împiedicat de o avalanşă catastrofală. O să mai facă o încercare?
Joby este un alpinist profesionist, cu multă experienţă în spate, deci nu cred că va renunţa prea uşor la visul de a sări de pe Everest, iar această decizie îi aparţine în totalitate, indiferent când se va întâmpla.
– Faţă de competitorul tradiţional, National Geographic, aveţi acum de înfruntat unii noi, cum ar fi BBC Knowledge sau History. De la apariţia acestora, a înregistrat Discovery scăderi de audienţă din cauza lor?
Discovery nu se află în competiţie doar cu canalele tematice, ci, în funcţie de subiect şi moment, cu toate canalele de pe piaţă, de la cele de sport şi ştiri, la cele generaliste. Spectatorii români se uită la documentare, dar şi la ştiri, filme şi meciuri, deci e greu de spus, atunci când pleacă de la noi, unde se duc, respectiv când vin la noi, de unde au venit. Stim că o parte a fanilor noştri nu ne pot vedea momentan, dar şi cu ei încercăm să ţinem legătura cât de strâns putem şi, în colaborare cu alţi operatori de pe piaţă, încercăm să venim în întâmpinarea dorinţei lor de a vedea programele Discovery pe căi alternative. Cei care au acces la canalele noastre se uită în mod constant, sunt fideli şi pasionaţi de poveştile pe care le găsesc în programele noastre, prin urmare Discovery Channel, TLC sau Animal Planet continuă să fie în topul preferinţelor lor.
– De curând, Discovery a anunţat preluarea Eurosport. Ai putea să ne spui dacă fanii Eurosport vor fi influenţaţi în vreun fel de această achiziţie?
Preluarea pachetului majoritar al Eurosport consolidează poziţia companiei Discovery ca lider mondial pe segmentul canalelor TV cu plată. Această preluare nu poate decât să aibă efecte pozitive, dat fiind că este bine cunoscut faptul că Discovery investeşte constant în conţinut premium. Intrarea Eurosport în familia Discovery va consolida oferta noastră de pe piaţă, fie că e vorba de conţinut, comunicare sau modalităţi inovative de colaborare.
– Cum se mai simt celelalte canale din portofoliul Discovery? Cu ce show-uri noi vor invada vara?
IDx este cel mai nou canal Discovery lansat pe piaţa din România în luna mai împreună cu Romtelecom. Canalul vine cu programe despre mistere şi drame care au la bază cazuri reale, printre ele numărându-se emisiuni precum Jerry Springer: Tabloid, Rădăcinile crimei sau Casa groazei. Pe TLC continuăm să difuzăm sezoane noi ale unor programe care au captat atenţia publicului, de la Regele cofetarilor, Rochia perfectă şi Honey Boo Boo la Probleme stânjenitoare. În acelaşi timp, vom aduce în permanenţă noi personaje care vor surprinde publicul cu poveşti de viaţă incredibile, aşa cum este Sara-Jane şi cele patru fiice ale sale care pornesc în aventura goanei după aur în seria Căutătoarele de aur din Alaska care va avea premiera pe 16 iunie. Vom avea si o nouă emisiune despre o familie cu nouăsprezece copii şi viaţa lor de zi cu zi. Emisiunea se numeşte O familie numeroasă si va începe tot în iunie. La finalul lui august vom incepe Shark Season, care va avea o săptămână pe Discovery Channel şi o lună intreagă pe Animal Planet. Acestea sunt doar câteva exemple, noutăţile vor acoperi toate genurile cu care telespectatorii noştri sunt deja obişnuiţi.
Mioara Tronaru