Suntem cu totii maestrii amanarii! Specialisti
spun ca 95% dintre noi amana diverse activitati in mod ocazional,
in timp ce aproximativ 15-20% o fac in mod constant si genereaza
situatii nedorite.
Dar oare de ce amanam? Iata ce cred specialistii:
1. Subestimam
sarcina.
Ni se pare ca nu e suficient de importanta pentru
noi, ca oricum o vom rezolva cu usurinta si asteptam
momentul cand nu o mai putem evita, in speranta ca poate apare,
totusi, ceva sau cineva care sa ne scape de ea.
2. Ne subestimam potentialul.
Ni se pare ca nu vom putea sa ducem sarcina pana la
capat sau ca ne vom confrunta cu obstacole dificile sau
neplacute. Si pentru ca nu vrem sa fim deceptionati de rezultat,
preferam sa amanam.
3. Nu suntem multumiti
de recompensa.
Psihologii considera ca oamenii sunt inclinati sa caute
recompense pe termen scurt in dauna celor ce vin dupa
activitati de durata, chiar daca sunt insignifiante. Cu alte
cuvinte, sunt mai apreciate recompensele pentru rezultatele
obtinute pe loc, cum ar fi vizionarea unui filmulet sau a unui PPT
primit pe mail decat cele pentru activitati ce necesita ore, zile
sau saptamini de munca.
E mai placuta senzatia de satisfactie ca
ti-ai
cules recolta la Farmville decat ca ai terminat un
raport care a necesitat 2 saptamani de lucru. Si daca e mai placut,
de ce sa nu amani munca la raport care iti va aduce o singura
satisfactie in 2 saptamani, cand culesul recoltei iti poate aduce
placerea realizarii unui obiectiv de mai multe ori in aceeasi
perioada?
Cum procedam sa evadam din aceasta tentatie
permanenta a amanarii si sa punem lucrurile in miscare la
timp?
1. Exerseaza „spirala
succesului”!
Imparte orice activitate in pasi marunti si
urmareste cum parcurgi fiecare dintre acesti pasi. In felul acesta
vei putea sa iti monitorizezi rezultatele mai usor si vei avea si
satisfactia succesului pentru fiecare pas parcurs cu succes.
2. Imbina sarcinile marunte cu cele importante.
Daca o activitate ti se pare lipsita de
importanta, consider-o doar un pas din cei necesari pentru
o alta pe care o consideri esentiala si actioneaza in consecinta.
De exemplu: considera ca a termina de realizat un raport (pe care
il consideri plictisitor si enervant) este un pas esential pentru a
putea pleca mai repede de la munca in ziua respectiva.
3. Fa-ti sarcinile
interesante prin competitie.
Incearca sa concurezi, fie cu ceilalti, fie cu
tine insuti, pentru a evita astfel plictiseala pe care o genereaza
uneori activitatile de rutina. Vezi care dintre colegi termina mai
repede o sarcina similara sau gandeste-te care a fost cel mai bun
timp in care ai terminat-o si incearca sa obtii unul mai bun!
4. Indeparteaza tentatiile.
Ca sa nu auda cantecul sirenelor, Ulise a astupat urechile
camarazilor sai. Noi putem sa inchidem televizorul sau laptopul, sa
dam altcuiva jocurile preferate (sau sa le dezinstalam de pe
computer).
5. Stabileste-ti foarte clar obiectivele, cu
termene precise, pentru a sti de fiecare data in ce stadiu te afli
si cat timp mai ai la dispozitie. In felul acesta iti vei putea
controla judicios timpul si efortul depus.
6. Incepe fiecare
sarcina cu o activitate mai scurta si mai usor de
facut. Odata indeplinita, contorizeaz-o ca un prim succes si mergi
mai departe la urmatoarea!
7. Lucreaza cu cineva
care sa iti impuna respect si dorinta de a
indeplini sarcina propusa. Promite-i cuiva care conteaza cu
adevarat pentru tine ca vei duce la indeplinire o anumita sarcina.
In felul acesta vei fi mai motivat sa reusesti, pentru a nu te face
de ras in fata celuilalt.
Aproape inconstient, impartim sarcinile pe care le
avem in placute si neplacute. Cele placute au prioritate, cele
neplacute ajung sa fie amanate la nesfirsit. Insa de multe ori ele
sunt parte a unor obiective importante si neindeplinirea lor ne
impiedica sa obtinem rezultatele asteptate.
De aceea amanarea ne poate crea neplaceri si dificultati. Cea
mai buna solutie este sa incercam sa identificam motivele
amanarilor noastre „cronice” si sa le combatem cu metodele de mai
sus.
Articol oferit de BiG Media Relatii
Publice.