Standardele frumusetii feminine promovate in publicitate au
evoluat, in timp, la nivelul unor modele inaccesibile, cu care
consumatorii nu se mai pot identifica.
Imaginea femeii fusiforme, mereu tinere si
frumoase, este omniprezenta in reclame, indiferent de
tipul produsului promovat.
Dintre tipologiile feminine, favorita publicitarilor este,
desigur, femeia ca obiect
sexual, cu o imagine puternic erotizata capabila sa „vanda”
orice, oricand.
Reclama la revista pentru barbati
Che
Intr-adevar, sexul vinde de la la reviste si
ziare, la detergenti, materiale de constructii, alimente, cosmetice
si vestimentatie.
Pentru a seduce, publicitatea actioneaza asupra
subconstientului, unde exista doua tipuri de pulsiuni: cea vitala
si cea tanatica.
Daca prima creeaza excitare, trezind dorinte si pasiuni, a doua
determina nevoia pentru acalmie. In consecinta, exista reclame care
trezesc „fiara din noi” si reclame care ne trimit catre „copilul
din noi”.
Reclamele cu mesaje sexuale exista de peste un
secol, insa abia in anii ’40 acestea au inceput sa vanda.
Ilustratorul George Petty a devenit faimos in perioada respectiva
datorita afiselor sale publicitare cu fete „Petty”.
Reclama Petty
Mai tarziu, in 1966, suedeza Gunilla Knutson ii indemna pe
barbati „sa dea totul jos” intr-o reclama pentru spuma de
barbierit, iar in 1976, cand legile vizavi de
expunerea imaginilor pornografice au devenit mai permisive, a
inceput cu adevarat exploatarea sexului in publicitate.
In 1976, pe coperta revistei Cosmopolitan aparea o
femeie topless care promova o crema pentru corp,
abordand conceptul iubirii libere, simbol al curentului hippie.
Reclamele controversate nu au intarziat sa apara, iar cele mai
spectaculoase sunt acelea in care sunt transmise mesaje sexuale
subliminale.
Unul dintre print-urile care au staranit controverse la
inceputul anilor ’80 este cel in care apareau femei topless pentru
a promova jeans-ii brandului Jordache.
Reclama Jordache
Relatia infama dintre sex si publicitate a evoluat la nivelul la
care femeile cu trupuri perfecte, chiar ajustate cu
ajutorul operatiilor estetice, sunt prezente oriunde, fie in
pozitii provocatoare, fie in ipostaze de victime sau cuceritoare,
apeland chiar la gesturi vulgare, fara ca imaginea lor sa fie
direct asociata cu mesajul publicitar.
Desi femeia capata rol dominator, acesta nu
reflecta crearea noilor stereotipuri, ci reinterpretarea celor
vechi pentru a crea efecte-surpriza.
In publicitatea moderna, femeia nu apare in mod real ca fiind
egala barbatului, ci i se atribuie rol dominator pentru a atrage
atentia prin inversarea rolurilor dintre sexe.
Cum e posibil ca el sa gateasca si ea sa fie „sefa” lui? Ce
produse poti folosi pentru a obtine astfel de rezultate
spectaculoase? Iata cateva intrebari la care incepi sa cugeti.
Reclama la lenjerie intima
masculina
In timp ce occidentalii folosesc cu asiduitate nuditatea
in reclame, propunand asocieri din ce in ce mai bizare,
publicitatea autohtona nu exploateaza atat de intens sexul, desi
eficienta acestuia este dovedita.
Principalul motiv invocat de advertiseri este ca societatea
noastra inca este una traditionala.
Desi modelele importate, cum sunt cel al femeii care probeaza o
rochie dupa ce se dezbraca de a ei chiar in fata
vanzatorului-barbat, al barbatului care flirteaza prin semne prin
vitrina unui restaurant sau al femeii care ii scrie barbatului din
cladirea de vizavi mesaje romantice, nu fac parte din firescul
realitatii romanesti, ele au fost acceptate de publicul
autohton.
Reclama Gucci
Feminitatea publicitara ramane legata de
contextul civilizational in care apare. Pe de o parte, publicitatea
genereaza iluzii, idealizari, exagerari, pe de alta parte,
perpetueaza anumite reprezentari-standard ale feminitatii,
corespunzatoare realitatii care le-a indus.
In consecinta, poti surprinde la cateva secunde distanta
reprezentarea unei femei de succes, a unei femei edenice, a unei
gospodine sau a unei mame alaptandu-si copilul. Chiar daca
universul propus de publicitate este ireal, nu poate fi omis
efortul creator care sta la baza acestuia – nu exista stimul sau
inspiratie mai puternice decat senzualitatea feminina.
Reclama la parfumul Tom Ford
In contextul actual, in care reclamele
controversate promoveaza in moduri surprinzatoare
imaginea erotizata a femeii, starnind reactii
contrastante, de la excitare, la indignare si chiar repulsie, apare
intrebarea daca sexul vinde sau se vinde.
Faptul ca se impune tot mai des revolutionarea stereotipurilor
demonstreaza ca publicitarii identifica noi oportunitati. In
evolutia sociala se produc uneori „rupturi”, cand stereotipurile nu
mai corespund realitatii.
Odata ce acest decalaj devine suficient de mare si incepe sa
para neverosimil, indivizii nu mai gasesc repere pentru a filtra
informatia si a face asocierile libere pe care se bazeaza
publicitatea.
Acestea sunt momente-cheie pentru ca advertiserii sa propuna noi
modele, noi stiluri de viata.
Martie e luna tuturor femeilor, dar Apropo.ro iti
propune sa o cautam pe EA, pe acea femeie talentata, frumoasa si
inteligenta. De aceea, va propunem zilnic, timp de 4 saptamani,
perspective diferite, Apropouri la particularitatile
feminine atat de speciale.
Cu aceasta ocazie avem si un
concurs cu premii:
inscrie o femeie remarcabila in top in perioada 1-31 martie si poti
castiga Notebook Lenovo Thinkpad Edge 15 de culoare rosie, o crema
Juvena si 2 parfumuri 212 VIP Carolina Herrera.