De pe pitoreasca coasta a Marii Adriatice și malurile lacului Balaton pâna la piețele din Praga sau podurile din Budapesta, birourile de promovare a turismului din statele Europei Centrale nu reușesc sa convinga prea mulți straini sa vina sa-și cheltuiasca banii admirând frumusețile regiunii.
Majoritatea ingredientelor exista – aceste destinații sunt ieftine, vremea este favorabila, iar regiunea a trecut cu succes peste prabușirea turismului dupa 11 septembrie – însa hotelierii și agenții de turism afirma ca mai trebuie facute multe lucruri pentru ca aceste destinații sa fie bine fixate pe harta turiștilor.
În capitalele din regiune, pline de cladiri construite în epoca pre-comunista, se construiesc noi hoteluri de lux, proprietarii anticipând o dezvoltare accentuata a turismului, atât de placere, cât și de afaceri, comenteaza Warsaw Business Journal.
Ungaria construiește noi stațiuni și baze de tratament, profitând de lacurile termale din zona Budapestei, în încercarea de a atrage cât mai mulți turiști, mai ales dupa preconizata aderare la Uniunea Europeana.
Luptându-se sa depașeasca scaderea numarului de vizitatori, care se datoreaza doar în parte atentatelor din Statele Unite, autoritațile din Praga, Budapesta și Varșovia s-au concentrat asupra construcției de hoteluri, ceea ce, în opinia multora, este un semn ca oficialii continua sa creada ca numarul de turiști va fi din ce în ce mai mare.
Alți analiști spun însa ca la vremea când planurile de dezvoltare au fost concepute, la sfârșitul deceniului trecut, încrederea a fost exagerata. Daca la acea vreme, economia mondiala traversa o perioada înfloritoare, evoluția economica din ultimul timp a îndepartat speranțele unei creșteri robuste a industriei turistice. La sfârșitul anului trecut, Budapesta avea 2.750 de camere în hoteluri de patru și cinci stele. În urmatoarele 18 luni, alte 1.500 de camere vor fi terminate pentru a coincide cu intrarea în UE a Ungariei.
Peter Wolff, șeful asociației hotelierilor din Ungaria, spune ca este greu de crezut ca aceste investiții sa fie justificate în actualul climat economic, în condițiile în care un hotel nou, cu standarde ridicate, costa mai mult de 60 de milioane de dolari.
„Decizia de construcție în cazul majoritații proiectelor a fost luata în urma cu trei sau patru ani, când toata lumea se aștepta la o creștere de 3-4% în anii urmatori, dar aceste previziuni s-au dovedit prea optimiste”, afirma Wolff.
Turiști mai puțini
Numarul turiștilor straini din Polonia a scazut susținut începând din 1999, astfel ca analiștii spun ca efectul 11 septembrie este limitat. Problema este ca tendința descendenta va continua, agravând situația unei industrii care are deja suficiente batai de cap din cauza încetinirii ritmului de creștere a economiei.
Situația nu este nici în Ungaria prea roza, având în vedere ca în perioada ianuarie-aprilie, numarul vizitatorilor a scazut fața de același interval din anul precedent cu șapte procente, pâna la 7,8 milioane. Oficialii cred însa ca europenii vor umple golul lasat de turiștii americani și japonezi care vor ramâne acasa.
Mai grav este faptul ca gradul de ocupare al hotelurilor din Ungaria a ajuns, în perioada menționata, la 37%, iar structurile de cazare din Budapesta, cea mai cautata destinație din aceasta țara, au înregistrat un grad de ocupare de 45%, datorita în special faptului ca orașul a devenit un important centru de afaceri regional.
Ca urmare, veniturile Ungariei din turism au fost în primul trimestru de 676,4 milioane dolari, în scadere cu 17% comparativ cu valoarea înregistrata în aceeași perioada a anului trecut. Zona istorica a capitala Cehiei, Praga, restaurata și zugravita în culori pastelate dupa caderea comunismului, a reușit, totuși, sa înregistreze anul trecut una dintre cele mai ridicate rate de ocupare din Europa – 71%, potrivit unui studiu al Andersen Consulting.
În schimb, hotelurile din Varșovia, capitala celei mai mari țari din regiune, nu au reușit anul trecut decât un grad mediu de ocupare de 59%, probabil datorita tarifelor foarte mari, de circa 165 euro/noapte – numai la Londra, Paris, Roma, Sankt Petersburg și Geneva, camerele de hotel sunt mai scumpe.
Potrivit statisticilor Organizației Mondiale a Turismului, numarul de turiști sosiți în Europa Centrala și de Est a scazut anul trecut cu 0,3%.
Coroana puternica reduce profiturile
Sectorul de turism din Cehia cuantifica în prezent efectele negative ale întaririi coroanei în raport cu dolarul și euro, în condițiile în care tour-operatorii și hotelierii se lupta sa țina sub control costurile din ce în ce mai mari. Moneda naționala a Cehiei a atins în ultimele saptamâni niveluri record.
Problema industiei cehe a turismului, estimata la trei miliarde de dolari, este ca, atunci când moneda straina valoreaza mai puțin decât se așteapta operatorii locali, pierd atât turiștii straini, cât și companiile din Cehia.
„Cel mai mult ma tem ca rata de schimb va crește foarte rapid în viitor, iar hotelurile se vor stradui din greu sa își mențina profitabilitatea”, spune jiri Prochazka, director general al agenției de turism AVE din Praga. „Din aceasta cauza, ma tem ca turiștii vor decide sa mearga în alte parți”, adauga el. Marja de profit a AVE, una dintre cele mai importante agenții de turism din Cehia, este deja afectata de schimbarile cursului valutar. „Nu putem vinde, daca nu facem profit”, spune Prochazka.
Agențiile de turism au stabilit prețurile cu tour-operatorii straini în urma cu 8-12 luni, dar acum multe firme din domeniu încearca sa micșoreze prețul pentru a menține interesul strainilor asupra Cehiei. Dar acest lucru se întâmpla destul de rar, deoarece agențiile depind de contractele încheiate cu mai mulți parteneri, precum hoteluri, companii de rent-a-car sau alte agenții de turism, pe care nu-i pot forța sa reduca prea mult prețurile pentru ca i-ar putea pierde.
Miroslav Kotek, director al SCS Business Travel, a declarat ca, în general, companiile din domeniu s-au orientat mai mult asupra turismului extern, fie ca era vorba de turiștii cehi plecați peste hotare, fie vizitatorii straini în Cehia. Însa, dupa aprecierea coroanei, punctul de interes s-a mutat spre menținerea afacerii pe linia de plutire.
„Atunci când calculezi prețurile, tarifele pot fi stabilite pentru un an sau jumatate de an. În acest caz, singura problema este cursul de schimb”, considera Kotek. Prochazka afirma ca, atunci când a observat ca AVE a pierdut peste cinci procente din volumul afacerilor, a decis sa renegocieze contractele.
„Am încercat sa rezistam cât de mult am putut, dar acum cred ca cifra de afaceri pe acest an va fi cu 7% mai mica decât estimarea inițiala”, adauga el.
„Am facut o greșeala teribila ca nu am luat în considerare și riscul de schimb valutar”, conchide el. Ironia industriei hoteliere din Cehia este faptul ca marile hoteluri care aparțin lanțurilor internaționale au înregistrat cele mai mari scaderi ale cifrei de afaceri, în timp ce hotelurile mai puțin importnate, cum ar fi cele ale lanțului local Orea, au rezistat cu succes.
Noroc cu turismul de afaceri
Agențiile de turism poloneze considera ca vânzarile lor încep sa-și revina dupa atacurile teroriste de anul trecut, în condițiile în care corporațiile încearca sa-și diminueze cheltuielile prin apelarea la servicii profesionale pentru turismul de afaceri.
Atentatele din 11 septembrie au avut un efect dezastruos asupra industriei turistice pentru ca marile companii au preferat sa-și conduca afacerile din birouri, renunțând la calatoriile de afaceri. Acum însa, frica de avion a mai scazut, iar corporațiile nu mai apeleaza la agențiile de turism doar pentru cumpararea de bilete de avion, ci și pentru planificarea propriu-zisa a calatoriei.
„Vânzarea unor tichete nu mai este suficienta pentru a satisface un client corporatist. Piața poloneza se orienteaza în prezent spre servicii bazate pe optimizarea costurilor de calatorie pentru companii”, spune Marian Szypuza, președintele agenției de turism Tau din Varșovia.
Pentru marile corporații prezente în Polonia, cheltuielile de calatorie reprezinta un procent important din bugetul acestora, variind între 10.000 și doua milioane de dolari, spune Pawel Rychlinski, director de vânzari la divizia poloneza a companiei de servicii financiare American Express.
„Chiar daca aceasta valoare este mica comparativ cu cea a companiilor din Europa Occidentala, unde bugetele de calatorii ajung la 150-200 milioane de dolari, și cheltuielile firmelor poloneze încep sa creasca, pe fondul expansiunii acestora pe plan extern”, completeaza oficialul American Express.
La intern, turismul din Polonia sufera însa din cauza ca, la fel ca în România, mulți polonezi opteaza pentru petrecerea unei vacanțe mai ieftine peste hotare.
„Având în vedere ca sumele sunt comparabile, nu este cazul sa economisești ceva bani și sa optezi pentru o vacanța în Polonia”, considera Barbara Ptak-Formela, proprietara agenției Hel. Anul trecut 14% din locuitori au plecat în alte țari și 51% din populație și-a petrecut concediul în țara, potrivit Institutului de turism din Varșovia.
Investițiile cresc, veniturile scad
Ungaria a încasat în 2001 venituri de 4,4 mld. euro din turism, cu 17,9% mai mult decât în anul anterior, chiar daca numarul vizitatorilor a stagnat. Anul acesta a început însa mult mai prost, veniturile Ungariei din turism scazând în primul trimestru cu 17%, pâna la 676,4 mil. $ fața de aceeași perioada a anului 2001.
Anul trecut s-au înregistrat 5,9 milioane de turiști și 18,1 milioane de înnoptari în spațiile de cazare, la fel ca în 2000. În timp ce numarul vizitatorilor straini a crescut puțin, numarul celor autohtoni a scazut cu patru procente.
În acest an însa, ratele de ocupare ale hotelurilor s-au prabușit și multe companii privesc cu îngrijorare spre viitor, având în vedere ca au fost demarate investiții importante în acest sector.
Investițiile în turismul maghiar sunt în creștere, astfel ca în anul precedent a fost începuta cea mai mare investiție din Europa Centrala, în centrul de congrese pentru 6.000 de persoane, Millenium City Center.
În total, Ministerul Economiei va sprijini cu 40 mld. forinți dezvoltari turistice în valoare de 150 mld. forinți (620 mil. euro). 99% din aceste modernizari se realizeaza în afara capitalei, ceea ce va extinde atracțiile turistice și în alte zone de pe teritoriul țarii.
Mulți bani se duc și spre promovarea Ungariei ca destinație turistica. Oficiul de Turism al Ungariei va investi în 2002 în acest scop 23,5 mil. euro, cu 43% mai mult decât în 2001.
Aceasta suma se apropie ca valoare de bugetele unor țari occidentale, precum Austria (24 mil. euro), Irlanda (20 mil. euro), depașind Germania (15,5 mil. euro) sau Croația (13,5 mil. euro), potrivit lui Biro Gaspar, directorul Oficiului de Turism al Ungariei din România.
Bogdan NeaguZIARUL FINANCIAR