Joseph D’Amelio credea ca l-a prins pe Dumnezeu de-un picior atunci când a gasit un adevarat chilipir pe eBay: un Porsche 911 produs în anul 2000 cu numai 50.000 de dolari.
Dupa ce a contactat vânzatorul și a primit de la acesta o copie a actelor mașinii, D’Amelio a virat banii catre un depozitar de conturi escrow (conturi din care sumele de bani sunt eliberate numai dupa îndeplinirea anumitor condiții, cum ar fi semnarea unui contract, n.r), cazând astfel victima unei înșelatorii bine puse la punct.
În realitate, potrivit unui articol publicat de zdnet.co.uk, vânzatorul reușise sa fure datele de identificare ale unui membru înregistrat la eBay și se erijase în depozitar de conturi escrow.
Ramas fara bani și foarte suparat pe eBay, D’Amelio spune ca nu va mai cumpara în viața lui nimic prin acest site de licitații. Pentru ca, așa cum spune el, nu numai ca a pierdut o suma importanta de bani, dar nici macar nu a primit ajutor din partea eBay atunci când le-a scris ca sa reclame frauda.
Reclamația lui D’Amelio atinge punctul sensibil al „micilor”, dar înca nerezolvatelor, fraude de pe eBay. Deși aceasta companie susține ca numarul cazurilor de frauda este extrem de mic fața de numarul licitațiilor, nu trebuie uitat ca acest tip de afacere se bazeaza tocmai pe încrederea dintre vânzatori și cumparatori.
Este suficient sa apara o frauda și eBay pierde nu numai comisionul aferent tranzacției, ci chiar și un client fidel – fost client, în cazul lui D’Amelio.
Iar D’Amelio, care cândva a cumparat un ceas Cartier în valoare de 2.000 de dolari prin acest sistem de licitații, reprezinta exact categoria de clienți pe care eBay urmarește sa-i atraga.
Deși frauda în licitațiile online nu este o noutate, ea devine totuși o problema din ce în ce mai importanta pentru companie, în condițiile în care aceasta are o strategie agresiva de atragere a unor licitații cu obiecte din ce în ce mai valoroase cu scopul de ajunge la venituri totale de 3 miliarde de dolari în anul 2005.
Iar acest scop nu poate fi atins decât daca sunt atrași clienți care cumpara des și cheltuiesc mult.
Obiectele scumpe nu suscita numai interesul cumparatorilor ci și pe al celor care doresc sa profite de pe urma încrederii lor, forțând eBay sa ia masuri de securitate din ce în ce mai stricte, cum ar fi un nou software anti-frauda care analizeaza datele cazurilor deja cunoscute pentru a le preveni pe cele viitoare, un nou sistem de identificare a utilizatorilor, dar mai ales a celor care ofera la vânzare obiecte scumpe, precum și o verificare mai stricta a ofertanților de bilete de avion sau pachete turistice.
Loredana Frațila-Cristescu