Îti doresti cu siguranta sa ajungi in fata, sa fii respectata si apreciata in munca ta. Înainte de toate insa, trebuie sa stii sa te „vinzi”. Reclama, se stie, este sufletul comertului, iar reclama ta este CV-ul. În ziua de azi, cautarea unui job a devenit ea însași o ocupație cu norma întreaga, aproape o meserie.
Uneori însa, în goana nebuna dupa postul visat, neglijezi sa acorzi importanța lucrurilor mici, cum ar fi redactarea unui bun CV sau a unei scrisori de intenție. Din pacate, concurența acerba face ca acest lucru sa te coste mai mult decât îți închipui.
CV-ul este acela care îți deschide primele porți spre succes sau care, dimpotriva, ți le va închide. De aceea, în redactarea lui nu e loc de improvizație. Trebuie sa pleci la razboi cu arme solide, altfel nu ai nici o șansa sa razbați.
Cele 10 secrete ale unui bun CV
1. Claritatea. Acesta este primul tau atu în ochii angajatorului, pentru ca este perceptibila în câteva secunde. Un CV clar în prezentare și stil va fi citit și reținut. Unul dezordonat și incoerent va fi aruncat la gunoi.
2. O buna cunoastere de sine. Fa-ți portretul robot, definește-te fara falsa modestie, dar și fara exagerare. Pentru ca nu poți vinde bine ceea ce nu cunoști îndeajuns. Știi cine ești, pentru tine și ceilalți?
3. Rezultate obtinute. A munci este bine. A reuși este și mai bine. Ce se așteapta de la tine? Rezultate, fara îndoiala. Și ai așa ceva la activ, cu siguranța. Important este sa știi sa le prezinți.
4. Nivelul de competenta. Calitațile tale, pregatirea, experiența, ți-au format aptitudini deosebite. Trebuie sa le identifici și sa evaluezi corect nivelul lor.
5. Ocolirea punctelor slabe. Cine nu are așa ceva? Important este sa compensezi orice inconvenient prin avantaje. Fi sigura pe tine și pe ceea ce poți realiza. Nu-ți face publicitate negativa.
6. Pune-te in valoare. Nu e momentul sa fii reținuta. Se așteapta de la tine sa scoți în evidența exact acele lucruri care te fac potrivita pentru job-ul respectiv. Pune-ți în lumina punctele forte ca sa nu treci neobservata.
7. Definirea obiectivelor. Este esențial sa nu dai impresia ca ratacești prin viața profesionala. Trebuie sa știi exact încotro mergi. Nu aștepta norocul, provoaca-l. Sunt apreciați candidații care au idei precise despre cariera lor.
8. Sinceritatea. Ocolește dificultațile, omite punctele delicate, dar nu minți niciodata. Angajatorul poate verifica oricând nivelul de cunoaștere a unei limbi straine, realitatea unei diplome sau exactitatea unei date.
9. Ochiul critic. Fa un pas înapoi. Citește CV-ul pe care tocmai l-ai scris cu ochiul exersat (ca sa nu spunem blazat) al unui profesionist al recrutarilor de personal. Ce impresie îți lasa? Ce ai reținut dupa o lectura rapida?
10. Prezentarea. Un CV trebuie însoțit întotdeauna de o scrisoare de intenție. Aceasta va fi primul impact asupra cititorului, prima reflectare a personalitații tale, cheia care deschide o ușa.
Elementele unui curriculum vitae
Un CV tip trebuie sa contina:
Foto – nu este ceruta întotdeauna. Daca totuși o incluzi în CV-ul tau, ai grija sa fie recenta, facuta de un profesionist, de format standard, sa te reprezinte într-o ținuta clasica, sa fie lipita, nu prinsa cu agrafa, sa fie plasata în partea din dreapta sus a CV-ului.
Date personale – imperativ. Este informația cea mai elementara, care cuprinde nume, prenume, adresa, numarul de telefon, data nașterii, situația familiala.
Pregatirea – esențial. Indica nivelul cel mai înalt al studiilor. Nu menționa liceul economic daca ai o diploma în științe economice. Este inutil sa precizezi numele școlilor pe care le-ai urmat, mai puțin în situația în care ele au o reputație deosebita. Menționeaza bacalaureatul numai daca ai o nota foarte buna. Prezinta-ți studiile și diplomele dupa schema: data / diploma
Stagii de pregatire – facultativ. Citeaza-le doar pe cele care au legatura cu postul și nu fabula.
Experiența profesionala – fundamental. Pentru fiecare experiența trebuie sa menționezi locul unde ai lucrat, postul care ți-a fost încredințat, funcția și rezultatele pe care le-ai obținut. La fiecare fraza pune-ți întrebarea „Acest lucru îl intereseaza pe angajatorul meu?”. Da informații precise, dar nu indiscrete. Nu dezvalui informații confidențiale despre fostul tau angajator.
Limbi straine – foarte solicitat. Niveluri de cunoaștere:
~ Noțiuni. Presupune o abordare școlara fara nici o practica.
~ Citit. Ești capabila sa descifrezi un text cu vocabular curent.
~ Vorbit. Te faci înțeleasa fara dificultați.
~ Scris. Ai noțiuni excelente de gramatica și un vocabular destul de bogat.
~ Curent. Vorbești și scrii fara greșeli de sintaxa, vocabularul tau este bogat.
~ Bilingv. Este una dintre limbile tale materne.
Pretenții salariale – daca îți sunt cerute. Daca ți-ai fixat o cifra sub care nu dorești sa cobori, menționeaz-o. Astfel vei evita sa-ți pierzi timpul cu angajatori care nu sunt dispuși sa te plateasca așa cum dorești. Daca remunerația nu este atât de importanta pentru tine, indica o cifra anume ca baza de negociere.
Activitați extraprofesionale – nu este indispensabil. Se considera ca hobby-urile reflecta tendințele profunde ale angajatului. Ele trebuie plasate într-un context profesional pentru a aprecia semnificația lor. Ce nu trebuie sa faci:
– sa întocmești o lista lunga de activitați diverse. Angajatorul se va întreba când mai și lucrezi.
– sa faci caz de activitați cu coloratura politica, religioasa sau prea mondena. Nu toata lumea îți împartașește opiniile.
– sa forțezi nota. Nu indica tenis daca returnezi o minge din zece și nici șah daca habar n-ai sa joci.
Diverse – la aprecierea ta. Este important sa incluzi aici doua argumente care te-ar putea favoriza:
Poți sa mai menționezi aici spiritul de echipa, motivația și alte atribute personale relevante pentru postul dorit.
Sursa: Super[!]