Saptamana trecuta, pentru prima oara de la darea în folosința a liniei de tramvai, o persoana publica, fostul deputat PUNR Ioan Gavra, a pus la îndoiala utilitatea acestui mijloc de transport la Cluj.
„Aparține secolului XIX”
Gavra a declarat într-o conferința de presa ca va propune autoritaților locale scoaterea tramvaielor din rețea. Curios, CLUJEANUL a vrut sa afle ce i-a cașunat vicepreședintelui PUNR.
„Cand s-a dat în folosința tramvaiul, eu eram ziarist, așa ca știu toate discuțiile legate de inaugurare. Nici macar comuniștii nu s-au pus de acord, dar în cele din urma, a învins motivul ca populația Manașturului trebuia dusa la lucru, în zona industriala. Tramvaiul a fost un mijloc de transport al secolului XIX. Acum este depașit”, a raspuns Gavra.
Pro și contra
Concret, argumentele invocate de viitorul candidat la Primarie al PUNR sunt: 1) zona industriala este pe cale de dispariție (deseori, în vagoane pot fi vazuți numai 4-5 calatori); 2) costurile energiei electrice sunt în creștere; 3) poluarea sonora îi afecteaza pe locuitorii zonei strabatute de tramvai; 4) întreținerea covorului stradal costa foarte mult.
La solicitarea CLUJEANULUI, conducerea Regiei de Transport (RATUC) a raspuns ca, lunar, aproximativ 1.700.000 de calatori folosesc tramvaiele, capacitatea lor de transport reprezentand aproximativ 22% din total.
Renunțarea la tramvaie ar presupune înca 100 de autobuze, investiții de peste 500 de miliarde și pierderea unei infrastructuri de 1000 de miliarde de lei. În concluzie, specialiștii RATUC considera ca desființarea liniilor nu este idee buna.
Cel mai rentabil
Prima linie de tramvai din Cluj a fost data în exploatare la 1 septembrie 1987, pe traseul Gara – CUG. Astazi exista trei trasee de baza: 100 (B-dul Muncii – Gara), 101 (Manaștur – Gara), 102 (Manaștur – B-dul Muncii).
În orele de varf (5.00 – 8.30, 13.00 – 17.00) circula 24 de tramvaie, care au o capacitate de cate 350 calatori (tramvaiele Timiș 2) sau de 150 calatori (marca Tatra). Comparativ, într-un autobuz încap maximum 95 de calatori. Conducerea RATUC considera ca tramvaiul este cel mai rentabil mijloc de transport din Cluj.
„Dimineața e infernal”
Deși relativ puțini, exista și clujeni afectați în mod direct de circulația tramvaielor, care nu s-au împacat cu existența liniei de tramvai nici dupa 15 ani de la darea ei în folosința.
„Cladirea asta este din 1800. Nu mai rezista la șocuri, avem crapaturi în camerele dinspre strada. Ca sa nu mai vorbesc de zgomot. Mai ales dimineața, cand trec cu viteza mai mare, e infernal. Și paharele suna cand trece tramvaiul”, spune Karol Condor , care locuiește pe strada Barițiu nr. 27 și nu mai știe ce sa faca și cui sa se adreseze pentru a scapa de calvar.
Ralu Costea [Clujeanul]