Desi aflate in continuare in topul vanzarilor globale, care au crescut cu 18% anul trecut, cota de piata a dispozitivelor de marca Palm a scazut considerabil, arata un nou studiu de piata publicat miercurea trecuta de analistul Gartner Dataquest.
Desi cota de piata a companiei Palm se afla in scadere in Statele Unite, situatia nu este la fel de grava ca si cea de pe restul continentelor, unde handheld-urile bazate pe platforma Pocket PC de la Microsoft castiga din ce in ce mai mult teren.
In pofida numeroaselor dificultati intampinate la sfarsitul anului, vanzarile de handheld-uri de pe glob au crescut cu 58% in trimestrul al patrulea 2001 comparativ cu trimestrul anterior, arata Dataquest. Chiar si asa, rata vanzarilor globale a scazut sensibil – cu aproximativ 2 procente – fata de acelasi trimestru din anul precedent.
Per global, sistemul de operare Palm OS isi mentine in continuare conducerea pe piata in detrimentul platformei Pocket PC de la Microsoft, afirma Dataquest. Dispozitivele de marca Palm raman pe departe lidere, cu 38.6% din cota de piata mondiala. Dispozitivele Handspring, care sunt, de asemenea, bazate pe Palm OS, se afla pe locul secund, cu o cota de piata in proportie de 12.6%.
Aceasta cifra reflecta o crestere minima pentru Handspring, insa o scadere semnificativa pentru handheld-urile de marca Palm, care detineau o cota de piata de 50.4% in 2000.
Pe locul al treilea se afla Compaq, care si-a dublat cota de piata, de la 4.2% (in 2000) la 9.8% (in 2001). Cota de piata a companiei Hewlett-Packard, pe locul imediat urmator, a inregistrat o crestere de la 4% la 5.4%, in vreme ce vanzarile Casio au ramas constante (cu o cota de piata de 4% atat in 2001, cat si in 2000).
Pe continentul american, cota de piata Palm a scazut de la 58.7% in 2000 la 47.1% in 2001. In combinatie cu Handspring, cei doi distribuitori detin 66.8% din cota de piata americana. Compaq si-a marit cota sa de pe piata americana de la 4.2% la 8.7%; la fel si HP (de la 3.5% la 5.9%).
Studiul mai arata ca in mentinerea celor mai mari vanzari de dispozitive Palm, un rol esential l-a avut pretul de achizitionare, dispozitivele bazate pe Palm OS fiind mai putin costisitoare decat dispozitivele Pocket PC.
„In zilele noastre, doar aproximativ 20% din piata tinta este dispusa sa cheltuiasca 400 de dolari sau mai mult pentru un PDA,” afirma Todd Kort, analist sef al departamentului Computing Platforms Worldwide, Gartner Dataquest.