Oamenii primarului au pregatit o gramada de surprize

Apropo.ro / 08.09.2004, 15:21
Oamenii primarului au pregatit o gramada de surprize
Câteva din ultimele acțiuni ale muncipalitații au stârnit aprige controverse între putere și opoziție, dar și în rândul opiniei publice. Poveștile cu nocturna la stadion, cartelele magnetice pentru pensionari sau noul plan de transport în comun sunt

Câteva din ultimele acțiuni ale muncipalitații au stârnit aprige controverse între putere și opoziție, dar și în rândul opiniei publice.

Poveștile cu nocturna la stadion, cartelele magnetice pentru pensionari sau noul plan de transport în comun sunt proiecte care lasa impresia ca, uneori, primarui Gheorghe Nichita pune caruța înaintea boilor. Cel puțin asta-i impresia Opoziției.

Primarul pare sa-și pus la treaba angajații și specialiștii din subordine. O gramada de proiecte sunt sau urmeaza sa fie propuse spre aprobare plenului Consiliului Local. Daca pofta de munca a șefilor municipalitații ar putea fi un motiv de lauda, nu același lucru s-ar putea spune despre rezultatele stradaniilor lor.

Nocturna ne trebuie noua acum?

Construirea nocturnei la Stadionul „Emil Alexandrescu” nu este considerata de opoziție un lucru oportun pentru Iași.

„Stadionul trebuie sa mearga cu bani privați, nu cu banii publici. Sunt atâtea stadioane care au fost facute fara nici un fel de sprijin din partea primariilor. De exemplu, stadioanele din Giulești și Craiova, spune Constantin Vasiliu, consilier PD.

În schimb, cei de la putere nu vad în ce altceva ar putea fi investiți acești bani.

„Trebuie sa intram și noi în rândul lumii civilizate, iar pentru asta avem nevoie și de un stadion bine iluminat. Conteaza așa de mult ca sunt bani publici? În ce altceva sa-i bagam?”, se întreaba nonșalant Vasile Costinescu, consilier PSD.

Ideea unei nocturne la stadion naște și întrebarea daca nu ar fi mai bine sa avem mai întâi rezultate cu echipa de fotbal și abia apoi sa discutam despre nocturna. Unii dintre consilierii opoziției se întreaba la ce ne va folosi nocturna daca Poli Iași va retrograda în Divizia B?

Ce se-ntampla cu transportul în comun?

Un alt proiect al municipalitații este noul program de transport în comun. Proiectul primariei presupune ca tramvaiele sa circule pe 10 trasee, troleibuzele pe doua, autobuzele pe 11, iar microbuzele pe șase. Pentru cele 11 trasee ce ar urma sa fie acoperite de autobuze sunt necesare înca 89 de mașini. Actualele microbuze care transporta calatorii în regim de maxi-taxi urmeaza sa circule doar pe trasee periferice.

Aici, atât opoziția cât și operatorii privați sunt nemulțimiți.

„Daca se aproba acest plan vom ramâne cu șase trasee din cele 14 pe care le avem acum. În condițiile în care noi am cumparat microbuze, așa cum ni s-a cerut de Primarie. Daca nu suntem lasați sa operam pâna în aprilie 2006, așa cum am încheiat contractul de concesionare, vom cere despagubiri în valoare de 120 de miliarde de lei, pentru a acoperi ratele la mașini. Nu știu daca Primaria are de unde sa dea și banii aceștia, și sa cumpere și autobuze, așa cum se vehiculeaza. Și mai este și problema angajaților care vor ramâne fara locuri de munca”, spune Costel Pristavu, șeful „MINIBUS”.

Ce spune Cârlan

Și consilierului PD Dan Cârlan are obiecții serioase în ceea ce privește noul plan de transport.

„Planul include trasee pentru 89 de autobuze, care acum nu exista. Este de fapt un pretext pentru achiziționarea autobuzelor, iar noi nu știm cum, daca și când este posibil acest lucru. Ar trebui sa ne gândim întâi care sunt soluțiile pentru achiziționarea unor autobuze și apoi sa votam un plan de transport care sa le includa”, a precizat Cârlan.

Cu alte cuvinte, vom avea trasee de autobuze, dar n-avem deocamdata autobuze!

Neculau bate câmpii

Conducerea Primariei spune însa ca planul poate fi votat și fara autobuze, urmând ca abia dupa asta sa se gaseasca soluții.

„Este un program care s-ar putea sa fie pus în practica peste un an sau niciodata. Pur și simplu am dorit sa facem un program bun de transport, care sa aiba tramvaie, troleibuze, autobuze și microbuze, iar dupa asta vom vedea cum facem pentru achiziționarea autobuzelor”, a spus viceprimarul Constantin Neculau, mâna stânga a primarului.

Explicația lui Neculau este cel puțin hilara. El lasa sa se înțeleaga ca important e sa avem un plan pe hârtie, nu conteaza ca s-ar putea sa nu ne foloseasca la nimic iar întregul transport public sa fie dat peste cap.

Colac peste pupaza: cartelele electromagnetice

Deși are putea fi privita ca una din ultimele probleme ale Iașului în acest moment, înlocuirea abonamentelor gratuite pentru pensionari cu cartele electromagnetice este o idee tot mai des vehiculata în primarie. Șefii orașului susțin ca acesta este un mijloc foarte bun de a depista cât circula de fapt pensionarii și ca așa s-ar economisi doua miliarde de lei lunar.

„Sunt convins ca jumatate din cei care beneficiaza de gratuitați nu se folosesc de fapt de ele, prin urmare nu are rost sa platim subvenții mai mari decât trebuie. Acum platim 4,5 miliarde numai pentru subvenții”, a spus Mihai Chirica, șeful Direcției Tehnice din cadrul Primariei, unul dintre cei care face lobby pentru acest sistem.

Bani aruncați pe fereastra?

De unde a scos Chirica cele doua miliarde este tare greu de spus. Cert este ca opoziția considera ca banii pentru investiție ar fi aruncați pe fereastra, în condițiile în care municipiul are alte prioritați.

„Sanatatea și învațamântul au nevoie de bani ca de aer. Pentru ce sa investești miliarde pentru a vedea câți pensionari circula, când poți sa dai banii aceștia pentru repararea unor școli sau spitale”, se întreaba Constantin Vasiliu, consilier PD.

În opinia opoziției, sistemul cartelelor electromagnetice este, în principiu, o idee buna, dar care nu-și are rostul în acest moment. Mai întâi ar trebui sa avem mijloace de transport moderne, și mai apoi cartele. Altfel e ca și cum ai intra cu telecomanda într-o buda mizerabila.

OK pentru concesionarea iluminatului

Cea mai mare parte din proiectul privind concesionarea iluminatului public, o alta noutate a echipei lui Nichita, nu pare a ridica probleme. Consilierii, indiferent de culoarea politica, vad în concesionare un mijloc bun pentru extinderea și reabilitarea rețelei de iluminat public.

„Cred ca este o soluție corecta și identica cu cea propusa de liberali și susținuta de noi în campania electorala. Este de apreciat faptul ca orașul va fi împarțit în doua sectoare, pentru ca vor exista doi operatori, prin urmare va exista competiție”, a spus Dan Cârlan, consilier PD.

În plus, aleșii noștri considera ca în acest fel va fi economisita o parte din bugetul orașului, care poate fi distribuita în alta parte.

„Concesionarea duce și la calitatea lucrarilor, pentru ca Primaria poate impune anumite standarde”, a precizat Radu Terinte, consilier PUR. Opoziția spera., de asemenea, ca licitația va fi una corecta și în folosul ieșenilor.

Cristina Munteanu [Ieseanul]