Dupa atatia ani de asteptare, marele test a fost realizat. Dacia Logan este o masina in toata puterea cuvantului infirmand zvonurile de orice fel. Nu este insa nici o mare surpriza, ridicandu-se strict la nivelul proiectului. Adica un basic motoring.
Renault a ales Turcia ca scena de desfasurare a primelor teste internatioanale. Presa auto romaneasca s-a simtit destul de ofensata de alegerea francezilor. Dl Luc Alexandre Menard, Presedintele Dacia, dar si Vicepresedinte Renault, insarcinat cu managementul operatiunilor internationale ne explica ca mesajul pe care Renault vrea sa-l transmita este ca Dacia reprezinta o marca internationala. In plus, logistica aferenta unui asemenea test in Romania era sub standardele constructorului francez. Noi am condus pe drumurile din Capadoccia, noul Logan si nu putem sa spunem ca am descoperit ceva ce nu stiam sau nu aveam din belsug si pe la noi… Poate in compensatie, primul grup de ziaristi din intreaga lume care au efectuat testul a fost format numai de romani, Renault fiind primul constructor de automobile care ne acorda o asemenea onoare.
Multe milioane de romani se intreaba cum este aceasta masina. Cel mai bun raspuns ar fi: nici o surpriza! Este exact asa cum ne-am inchipuit. Un automobil basic, fara nici un fel de veleitati exagerate, care nu-si propune sa concureze prin performante, ci prin pret.
Constructorul i-a asigurat lui Logan calitati decente pe care un om modest financiar le va aprecia la greu. Este o masina confortabila, ce realizeaza visul romanului de a trece senin peste orice fel de drumuri ce i se astern in cale. Datorita unei garzi la sol mai ridicata cu 2 cm fata de masinile destinate Europei occidentale – 155 mm, Logan va fi masina care poate merge oriunde, la munte si la mare in orice imprejurare. Si asta, cu cinci oameni, plus bagajele aferente.
La prezentare, reprezentantii Dacia au insistat pe spatiul interior, facand comparatie intotdeauna cu masini din clase superioare. Spatiul rezervat genunchilor pentru pasagerii din spate – o dimensiune critica la orice automobil cu 4 sau 5 locuri – este mai mare decat la Peugeot 407. Portbagajul este cat la Peugeot 607, iar latimea pentru pasagerii din spate este cat la Renault Vel Satis.
Dincolo de obstinatia producatorului de a demonstra cu orice pret ca este chiar bun la acest capitol, realitatea este ca spatiul interior se arata foarte generos chiar si cu cei mai inalti. In spate este loc destul si, daca nu sunt prea grasi, trei oameni vor putea calatori confortabil. In versiunea Ambition – de 8.000 de euro – pe care am condus-o am avut si scaun sofer regalabil pe inaltime, doua airbag-uri frontale si chiar ABS Bosch de ultima generatie, din dotarea lui Megane II. Dar nu am gasit regalarea volanului. Reprezentatii Dacia au motivat aceasta absenta prin diminuarea costurilor.
De altfel, diminuarea costurilor este cuvantul de ordine la Logan. Avem o plansa de bord dintr-o singura bucata, dintr-un plastic modest pentru a costa putin. S-au luat de la Clio o serie de componente, de la indicatoarele de bord si pana la butoanele pentru comanda geamurilor electrice spate. In portbagaj nu avem nici macar un placaj pe post de podea, ci doar un material de tip „foam” adica un fel de spuma turnata ca un cauciuc care se aseaza pur si simplu peste roata de rezerva. Ridicarea hayon-ului este ajutata de doua arcuri simple, asa cum nu am mai vazut de foarte mult timp la alte automobile.
Bancheta nu este fractionabila, iar despre alte gadget-uri – precum scaune incalzite, airbag-uri laterale, etc. – nici ca poate fi vorba. Constructorul ne-a prezentat un crash test din cursul omologarilor, realizat de Renault la UTAC, insistand ca habitaclul ramane intact. Totusi, admite ca la testele Euro NCAP nu spera la mult de trei stele. Ceea ce, trebuie sa o spunem chiar daca lui Renault nu o sa-i placa – este cam putin in raport cu propriile pretentii, Renault avand o gama de 5 stele, cu Modus proaspat galonat tot cu 5 stele.
Condusul masinii ar putea fi alta dezamagire daca nu intelegi ce conduci. Sentimentul de barca in curbe este cat se poate de prezent. Dl Francois Fourmont ne-a explicat ca suspensia lui Logan este un compromis. Pentru a obtine o tinuta de drum foarte buna, fara miscare de ruliu, ar trebui sa avem 5 oameni la bord plus bagaje. Noi nu am fost decat doi si fara bagaje si nu putem sa povestim ca masina sta lipita de sosea si merge ca pe sine. Tendinta de a glisa in viraje stranse este evidenta si poate deveni chiar foarte placuta pentru cine stie sa conduca.
Tehnic vorbind, cursa suspensiei este ceva mai mare decat practica in domeniu, iar puntile sunt dezvoltate – as indrazni sa spun simplificate, din motive de costuri – din platforma B a aliantei Renault Nissan. Bara antiruliu pe fata exista numai la versiunea de top pe care am condus-o, dar specialistii insista ca nu se diminueaza substantial perfomantele dinamice ale masinii la celelalte versiuni care nu au nici ABS. Oricum, Logan – indiferent de versiune – nu are ESP, Brake Assist, Traction Control sau alte sisteme de asistare a dinamicii masinii.
Din punctul de vedere al unui driver cu tendinte sportive, propulsorul de 90 CP si 128 Nm are o casatorie nu foarte fericita cu o cutie de 5 trepte. Motorul este „moale”, si pana la 120 km/h lucrurile sunt ok, dar peste aceasta viteza este greu de urcat. Chiar la propriu. In Capaddoccia, o regiune deluroasa, nu am reusit sa atingem viteza maxima de 175 km/h, iar mergind in viteza a 5-a, masina „murea” ori de cate ori intalnea o panta. Pentru a o putea «pacali» retrogradam intr-a 4-a si mai urcam in viteza.
Constructorul ne-a explicat ca treptele 4 si 5 au fost gandite pentru a favoriza un consum mic, tocmai pentru a fi congruent cu intregul concept de masina ieftina. Oficial, consumul mediu indicat este de 7,2 l / 100 km. Computerul de bord – iata ca totusi exista unele gadget-uri elctronice – ne-a aratat ca am realizat 9,2 l/ 100 km, in conditiile in care am mers doar pe drumuri foarte lungi, fara aglomeratie. Este adevarat, cu aerul conditionat manual deschis si cateva incursiuni pe drumuri de pamant si praf. Ce-i drept, toate masinile de la teste sunt in primele mii de km si este cat se poate de normal sa consume mai mult.
Chiar cu cel mai puternic propulsor actual, Logan nu este o masina care sa dea satisfactie tuturor. Este mai degraba un automobil care vrea sa faca fericiti pe oamenii cat se poate de obisnuiti – care sunt si cei mai multi – si care doresc un mijloc de transport sigur, menit sa-i duca din pounctul A in B in conditii de siguranta. Sunt oameni care nu au neaparat nevoie de senzatii tari la volan si pot trai si fara ultimele cuceriri ale tehnologiei.
Logan nu-si propune sa se dea mai mare decat este, fiind o masina modesta pentru oricine are pretentii. Dar va fi masina vietii pentru toti cei care nu-si permiteau decat sa viseze. Este daca vreti, un adevarat proiect social. La hotelul unde am fost cazati, in spatele unui Jaguar X-Type, erau parcate doua Logan.
Inevitabil, noi, carcotasii ziaristi romani, am facut comentarii dintre cele mai rautacioase pe care vi le inchipuiti usor. Dar cu banii pentru acel Jaguar, poti cumpara trei Dacia Logan si mai ramai si cu ceva bani de buzunar. Desigur, comparatia este mai mult decat fortata pentru foarte multi dintre dvs, cei care cititi acum, acest test. Dar pentru foarte multi romani – si alte multe sute de milioane de pe tot mapamondul – comparatia face foarte mult sens!
Tehnologie si dinamica
Chiar daca pleaca de la platforma B a aliantei, Logan nu este vreo mare cucerire tehnologica. Nici nu are un comportament dinamic sa-ti faca sangele ca borsecul. Nici nu-si propune. Este confortabila la drumuri lungi si trece cu bine peste orice drumuri ai putea intalni.
Achizitie si exploatare
Punctul forte al masinii. Versiunea de top, desi putin cam scumpa in opinia noastra, ramane cel mai competitiv pachet pe piata romaneasca, dar nu cel mai ieftin. Dacia promite costuri de reparatii mici si o fiabilitate mare. Consumurile par aproape ok.
Verdict:
Caracteristici tehnice
Lungime: 4250
Latime: 1735
Inaltime: 1525
Ampatament: 2630
Masa proprie:980
Sarcina utila:425
Portbagaj: 510
Rezervor: 50
Motor: 4 in linie
Carburant:benzina
Cilindree: 1598
Alezaj x cursa: 79.5 x 80.5
Injectie electronica: multipunct
Put. max.: 90/5500
Put. spec: CP/t 92
Put. lit: CP/l 56
Cuplu: 128/3000
Transmisie: Manuala cu cinci trepte
Consum
Urban: 10
Extra: 5.7
Mediu: 7.2
Performante
Acc: 11.5
V max: 175
Autoshow