OTP Bank, cea mai mare banca din Ungaria cu active ce valoreaza 85% din întregul sistem bancar românesc, a intrat pe piața româneasca prin preluarea bancii Robank, dupa eșecul de acum doi ani în tentativa de a prelua BCR.
Tranzacția parafată ieri dă startul unei strategii de expansiune agresivă a ungurilor, care va fi susținută printr-o investiție majoră în Robank de nu mai puțin de 100 milioane de dolari. Suma este foarte mare pentru România.
Proiectele ambițioase ale OTP pentru următorii 3-4 ani urmăresc înființarea a 100 de sucursale și atingerea unei cote de piață de 4-5%, în condițiile în care cota de piață a Robank este acum de 0,8%.
„Avem o bună experiență în retail banking și în soluții tehnologice specifice, așa încât putem fi foarte competitivi”, a afirmat Sandor Csanyi, președintele și directorul executiv (CEO) al OTP, care este fostul CEC al Ungariei.
Cea mai mare parte a investițiilor, de circa 70 – 80 de milioane de dolari, sunt prevăzute pentru următorii trei ani. Potrivit directorului general adjunct al OTP Bank, Laszlo Wolf, banii vor fi direcționați spre extinderea rețelei teritoriale, dezvoltarea sistemul informatic și a infrastructurii pentru carduri.
„Este vorba despre un plan foarte ambițios; noi cu siguranță vom urmări cu mare interes ce face OTP și nu vom face greșeala – care s-a mai făcut pe piața românească în trecut – să ne subestimăm competitorii”, a declarat pentru ZF Steven van Groningen, președintele Raiffeisen Bank România. Raiffeisen a investit peste 100 de milioane de dolari în ultimii ani pentru a câștiga cotă de piață. Celelalte bănci străine au investit mult mai puțin și nu s-au extins pe partea de retail. Acum și ele sunt nevoite să aloce bani pentru a face față concurenței din ce în ce mai mari de pe piață.
OTP urmează să dezvolte și în România o structură de grup financiar integrat, care să acopere toate segmentele de servicii financiare prin pachete de produse și sisteme de distribuție combinate. „Următorii pași vor fi intrarea pe piața asigurărilor, a leasingului și a fondurilor de investiții”, a declarat președintele băncii ungare.
Nu este încă stabilit dacă intrarea pe piața asigurărilor se va face prin preluarea unei companii existente sau prin înființarea unei noi societăți, însă decizia va fi luată „în scurt timp”.
În Ungaria, OTP este lider pe piața finanțărilor ipotecare. „În câțiva ani va avea și România un boom al acestei piețe și vrem să fim pregătiți”, afirmă Csanyi.
OTP a plătit 47,5 milioane de dolari pentru întregul pachet de acțiuni Robank. „OTP Bank plătește un preț corect, proporțional cu valoarea băncii. Determinarea prețului s-a făcut în dolari, pe baza unor calcule aprofundate”, a declarat Sandor Csanyi.
Înaintea tranzacției parafate ieri, Balli Group Plc deținea direct 36,5% din capitalul Robank și indirect, prin intermediul fostei societății de asigurare Anglo-Română, alte 15% din acțiuni. Mustafa Bayraktar, cetățean turc, avea o participație de 45,5% din capital, în vreme ce Vahid Alaghband, cetățean britanic – 2%, iar Huseyin Bayraktar, cetățean turc – 1%. Oficialii OTP apreciază că toate procedurile de autorizare vor fi finalizate în circa trei luni.
El spune că OTP va fi gata să analizeze și posibilitatea unor noi achiziții, care să-i grăbească ascensiunea pe piață. OTP studiază piața românească de mai mulți ani.
La un moment dat, pe piață circulau zvonuri privind o intenție de preluare a Băncii Transilvania. Acum doi ani OTP și-a exprimat interesul pentru BCR, cea mai mar ebancă din România, dar oferta nu a fost agreată de autoritățile române.
În ceea ce privește denumirea băncii, noii acționari nu au luat o decizie finală, însă numele va cuprinde obligatoriu OTP. În același timp, noii proprietari se declară mulțumiți de actuala coonducere, pe care o vor completa cu specialiști în retail banking.
RoBank are în prezent o rețea de 13 sucursale, active totale de 125,8 milioane de dolari și un capital de 20,1 milioane de dolari. Banca a obținut, anul trecut, un profit net de 2,5 milioane de dolari.
OTP este cel mai mare grup bancar din Ungaria. Pe lângă banca comercială, include o companie de asigurări, o societate de administrare de fonduri, o companie de finanțare auto, o casă de pensii private, o societate de asigurări de sănătate și o bancă ipotecară.
OTP are active de 12,5 miliarde de dolari și a obținut în 2003, un profit net de 324 milioane de dolari.
Spre exemplu, BCR deține active de 4 miliarde de dolari și a obținut anul trecut un profit net de 153 milioane de dolari.
OTP deține 430 de sucursale în Ungaria, iar serviciile sale electronice bancare prin telefon, mobil și internet sunt recunoscute ca nivel al calității.
„Deja este târziu pentru planuri de o asemenea anvergură. Intrarea pe piață în acest moment presupune cheltuieli foarte, foarte mari, în primul rând pentru infrastructură, ceea ce înseamnă asumarea unor randamente mici, într-un mediu economic care încă prezintă un anumit grad de risc”, apreciază Radu Crăciun, senior analist la ABN Amro Bank România.
Primii trei ani vor fi foarte grei, cu costuri mari, recunoaște Sandor Csanyi, însă OTP se arată hotărâtă să-și asume acest efort ca pe un proiect strategic. Astfel, OTP anticipează că în primii doi ani de operațiuni pe piața românească va înregistra pierderi, estimând că după trei ani banca va începe să crească pe profit.
Radu Crăciun consideră că băncile mari se vor afla sub o presiune mai mare pentru a-și păstra cotele de piață în comparație cu plutonul de mijloc, care, datorită creșterii organice și a eficienței, este mai bine pregătit pentru a da un răspuns mai flexibil la presiunea concurențială apărută după intrarea OTP pe piață.
„Evident că va deveni un concurent puternic pe piață, dar nu mai formidabil decât ceea ce există deja. Orice nouă intrare înseamnă ascuțirea concurenței, ceea ce este în beneficiul clientelei și al pieței în ansamblu, prin expertiza pe care o aduce noul jucător”, comentează pentru ZF Dan Pascariu, președintele HVB Bank România.
„Cred că e clar că OTP are o vastă experiență în retail și are experiența sistemului bancar din Ungaria, care a trecut prin aceleași faze de dezvoltare ca și cel românesc, și deci înțelege bine care sunt oportunitățile pe piață. În afară de investiția în bani va fi nevoie și de capacitatea de management și de resurse umane”, spune Steven van Groningen de la Raiffeisen.
Și piața chiar are șanse să câștige mult în produse și servicii moderne, pe care și băncile existente în acest moment pe piață se vor grăbi să le includă în oferte. Astfel, până la sfârșitul anului, OTP intenționează să emită carduri, dezvoltând în paralel o rețea extinsă de bancomate.
Pachetul de servicii electronice va include facilități precum SMS based mobile banking (ex.: transferuri bancare prin SMS), mobile phone banking (ex.: modificarea limitelor pe carduri prin telefonul mobil), încărcarea de cartele telefonice prin bancomate.
De asemenea, OTP este interesată să stabilească relații de cooperare cu marile lanțuri de supermarketuri.
Intrarea băncii ungare pe piața de retail are toate șansele să producă în timp un impact vizibil asupra prețurilor, marjelor practicate de concurență la diferite produse, accelerând programele de dezvoltare și sofisticare a ofertelor celorlalte bănci.
Întrebat dacă expansiunea băncii se va realiza cu preponderență în zone cu o putenică prezență a comunității maghiare, Csanyi a răspuns că este normal ca numărul de sucursale să difere de la o regiune la alta, în funcție de gradul diferit de dezvoltare economică. Evident, primele vizate vor fi marile orașe și apoi cele mai mici.
Bancherii maghiari mizează pe o puternică penetrare a segmentului de servicii pentru populație. Președintele OTP crede că sistemele de electronic banking vor susține în bună măsură dezvoltarea activității de retail și vor ajuta banca să câștige să-și extindă portofoliul de clienți mai repede decât ar permite-o creșterea suficientă a numărului de sucursale.
Unul din secretele OTP – cunoașterea cât mai detaliată a clientului. „În Ungaria avem una din cele mai bune baze de date. Ne cunoaștem cel mai bine clientul, știm ce face pentru a putea determina exact ce ofertă ar avea nevoie să-i facem”, explică Wolf Laszlo, director general adjunct al OTP.
În 2002, OTP a eșuat în încercarea de preluare a Băncii Comerciale Române, în consorțiu de banca germană HVB, dar conducerea instituției ungare și-a anunțat intenția de a pătrunde pe piața românească, fie printr-o achiziție, fie prin lansarea unui proiect început de la zero.
Astăzi, președintele OTP apreciază că șansele de a participa la privatizarea BCR sunt mult mai mici decât acum doi ani.
Banca ungară a beneficiat de consultanța firmelor KPMG, Linklaters și Roland Berger – care s-a ocupat de studiul de evaluare a pieței. De asemenea, printre consultanți s-a numărat și Dan Stratan, de la firma Romcapital Invest, afirmă surse bancare. Dan Stratan a lucrat între 1996-1998 pentru banca de investiții americană Merill Lynch, fiind implicat în mai multe tranzacții pe piața românească. El a lucrat ulterior pentru omul de afaceri Sorin Ovidiu Vântu în grupul financiar Gelsor.
Răzvan Voican
Ziarul Financiar