Piața româneasca a comerțului online, evaluata la circa doua milioane de euro în 2003, ar putea crește semnificativ dupa introducerea, în luna martie, a unui sistem securizat de plați prin carduri bancare a achizițiilor realizate de la magazinele virtuale autohtone.
Denumit 3D Secure, sistemul va permite efectuarea de plați online prin intermediul cardurilor de credit sau de debit, ebosate sau neembosate emise în România și în strainatate sub siglele Visa și Master Card.
Reprezentanții Romcard, societatea care verifica validitatea cardurilor și autorizeaza tranzacțiile, și cei ai Visa și Mastercard, au subliniat, joi, ca operațiunile din sistem se vor realiza în condiții de maxima securitate.
„Sistemul instalat de Romcard asigura o securizare a tranzacțiilor e-commerce pe trei nivele: la comerciantul acceptator, la deținatorul de card, precum și la nivelul bancilor implicate în derularea tranzacțiilor respective”, a declarat Marin Mitroi, directorul general al Romcard.
Pentru început, aplicația 3D Secure va fi introdusa de trei instituții de credit din România – BCR, Banca Ion Țiriac și Raiffeisen Bank România.
„Din luna martie a acestui an vom trece de la faza de testare a sistemului la faza de producție”, a spus Mitroi.
Sistemul presupune instalarea unei aplicații (filtru) pe site-urile bancilor prin intermediul careia este verificata autenticitatea cardurilor emise de respectiva instituție de credit, în momentul în care este solicitata o plata aferenta unei cumparaturi online.
Datele legate de carduri sînt stocate de Romcard, cumparatorul primind la subscrierea în sistem un cod încriptat, asemanator codului pin al cardului, cu care poate achiziționa produsul.
Site-urile românești specializate în comerț online care vor sa adopte sistemul de plați prin card trebuie sa încheie un contract cu una dintre bancile care au instalat acest sistem.
Potrivit directorului diviziei de carduri din BCR, Ion Matei, comercianții online vor fi selectați cu mare atenție, deoarece exista înca o oarecare nesiguranța în privința calitații produselor și a termenului la care magazinele virtuale promit ca vor livra produsele comandate de clienți. „În primul rînd, comercianții online trebuie sa aiba un statut bine definit, respectiv un sediu, un site clar și certificate de calitate a produselor”, a spus Matei.
De asemenea, cei care vor sa cumpere produse online trebuie sa dețina un card emis de una din aceste banci, tranzacția realizîndu-se dupa ce solicitarea de plata va trece de filtrul Visa sau Mastercard, respectiv dupa autentificarea valabilitații cardului.
În prezent, clienții site-urilor e-commerce din România pot achita produsul direct în contul companiei, printr-o plata efectuata la ghișeul bancii, sau prin mandat poștal.
Potrivit reprezentanților unitaților bancare, în România sînt aproximativ 200 firme în comerțul online, dintre care 50 dețin 80% din piața e-commerce autohtona.
De exemplu, site-ul comercial divertaonline.ro, operat de unul din principalii jucatori de pe piața de papetarie, consumabile și IT, primește 1.000 de comenzi lunar, cu o medie valorica de 10 euro. Directorul rețelei de magazine Diverta, Catalin Andrei, apreciaza ca introducerea acestui sistem într-o piața aflata abia la început ar determina creșterea volumului comenzilor companiei cu circa 10% în acest an. De altfel, divertaonline.ro mizeaza în 2004 pe o cifra de afaceri din vînzarile online de 200.000 de euro, dubla fața de anul anterior.
Și compania Avon România, specializata în vînzarea directa a produselor cosmetice, preconizeaza pentru acest an un avans de 10% al numarului de comenzi plasate pe Internet. În 2003, comenzile online au avut o pondere de 14% din totalul de 950.000 comenzi primite de Avon.
Mediafax Business/ IT