Acolo unde statul nu este stapan, afacerile telecom cresc

Apropo.ro / 08.01.2004, 18:50
Acolo unde statul nu este stapan, afacerile telecom cresc
Și în anul 2004 telefonia mobila va continua sa fie motorul telecomunicațiilor din Romania. Mai precis, tonul în telecom îl vor da companiile la care statul roman nu este acționar - în speța operatorii GSM900 Mobifon-Connex și Orange. Așadar,

Și în anul 2004 telefonia mobila va continua sa fie motorul telecomunicațiilor din Romania. Mai precis, tonul în telecom îl vor da companiile la care statul roman nu este acționar – în speța operatorii GSM900 Mobifon-Connex și Orange.

Așadar, operatorii de telefonie mobila își vor consolida poziția pe piața, oferind la tot mai mulți clienți afaceri un pachet atractiv de servicii (voce, data, Internet; fix și mobil) în dauna operatorului RomTelecom, fiind într-o postura mult mai buna decat acesta în convergența fix-mobil. Operatorii GSM900 dețin împreuna 96% din piața, caz unic în Europa. Este meritul celor doua companii, dar și al unui context favorabil.

În acest an, putem sa ne așteptam la scaderea în continuare a tarifelor serviciilor de telefonie mobila. Sa nu uitam, ca investițiile sunt mai mici decat la telefonia fixa, iar tarifele, paradoxal, mai mari.

Campaniile publicitare lansate de operatorii GSM900 au facut din telefonul mobil un obiect personal care se identifica cu individul. Și cum în Romania la începutul acestui an aveau telefon circa șapte milioane de persoane (peste 32% din populația țarii; 2 milioane de noi utilizatori în 2003), dintr-o piața potențiala de circa 80% din populația țarii, rezulta ca numarul telefoanelor mobile conectate va continua sa creasca. Astfel încat cifra de 10 milioane de utilizatori ai telefoniei mobile poate fi atinsa în anii urmatori.

Și în acest an telefonia mobila va avea o creștere exprimata prin 2 cifre, în jur de 15% -20%, astfel ca la finele acestui an numarul abonaților ar putea depași 8 milioane.

Probabil ca anul acesta se vor acorda licențe pentru telefonia mobila de generația a treia (3G), fara însa ca acest eveniment sa trezeasca un interes deosebit. Foarte probabil, operatorii GSM900 vor cumpara cate o licența și vor folosi tehnologia UMTS, o tehnologie adoptata în Europa, dar care nu se poate lauda cu mari succese în aceasta zona.

Problemele financiare ale operatorilor GSM900, costurile mari ale echipamentelor dar și problemele tehnologice care mai trebuie rezolvate de fabricanți, vor face ca acoperirea rețelelor 3G sa fie limitata la orașele mari, sau chiar la centrul acestora, instalarea rețelelor începand probabil din anul 2005.

Trebuie amintit ca, înainte de Craciun, Ungaria a decis amanarea acordarii licențelor 3G dupa admiterea în UE, adica dupa 1 ianuarie 2005. Motivul este unul simplu: lipsa de interes, piața nepregatita, probleme tehnologice, etc. Avem ce învața de la Ungaria, dar alegerile planificate pentru 2004, mai bine zis nevoia de bani a guvernului în anul electoral, ar putea face ca Romania sa insiste în acordarea licențelor 3G în 2004.

Aceasta ar putea avea loc dupa clarificarea situației operatorului de telefonie mobila CosmoRom, aflat în mari dificultați financiare. Anul electoral ar putea fi de bun augur pentru CosmoRom, care ar putea fi salvat, dar daca decizia va întarzia prea mult ar putea fi prea tarziu, pentru ca „boala lunga – moarte sigura”.

Telefonia fixa: piața convorbirilor locale ramane blocata

Pe piața convorbirilor internaționale, foarte activa dupa liberalizarea de acum un an, tarifele au fost stabilite de piața, iar ca rezultate avem competiția puternica și mecanismul de reglare continua a tarifelor. Probabil același lucru se va întampla și pe piața interurbana pe masura intrarii de noi competitori, care sa lupte cu RomTelecom.

Singura piața blocata este cea locala unde tarifele sunt controlate. Motivul pentru care sunt controlate este ca nu avem competiție și nu avem competiție pentru ca fiind controlate piața nu este atractiva. Pentru a ieși din acest cerc vicios trebuie accelerata rebalansarea tarifelor telefoniei fixe: adica tarifele celor trei piețe ( internaționala, interurbana șI locala0 sa fie adaptate la costuri. În acest an sunt la rand sa scada tarifelor interurbane, pe masura intrarii de noi competitori, iar cele locale ar trebui sa creasca.

Însa, din cauza anului electoral, rebalansarea tarifelor telefoniei fixe ar putea fi perturbata diminuand atractivitatea pieței locale, unde Romania are mari probleme (densitate mica, 21%, comparativ cu Europa).

Piața internaționala

Competiția pe piața convorbirilor internaționale va continua sa fie puternica. Diferența dintre tarifele nerebalansate ale RomTelecom și tarifele mai mici ale celorlați operatori care folosesc tehnologia VoIP- telefonie pe suport Internet, extrem de atractiva în 2003 ar putea deveni din ce în ce mai puțin atractiva și ca atare competiția tot mai puternica. Aceasta va face ca unele companii care ofera telefonie internaționala prin Internet, în special cele mici, sa înceapa sa aiba probleme, pavand calea falimentelor, achizițiilor, fuziunilor.

Piața interurbana

Piața convorbirilor interurbane ar trebui sa cunoasca, în fine, competiția. Este de așteptat intrarea mai multor competitori, cum ar fi Radiocomunicații, Telecomunicații CFR, Teletrans, fapt care ar trebui sa conduca la reducerea tarifelor. Înca o data RomTelecom ar putea fi într-o situație delicata fiind forțat sa reduca și tarifele interurbane fara a putea compensa pierderile prin marirea corespunzatoare a tarifelor locale, adica prin mecanismul rebalansarii tarifelor.

Probabil ca Telecomunicații CFR și Teletrans vor continua dezvoltarea rețelelor magistrale de fibra optica, în funcție și de finanțare. Și alte companii vor continua dezvoltarea rețelelor magistrale, însa ritmul va fi mult mai scazut. Infrastructura magistrala existenta pare a fi suficienta pentru nevoile actuale. Deja s-au auzit voci vorbind despre surplus de capacitate de transport( infrastructura de comunicații) în Romania și chiar despre viitoare falimente.

Trebuie amintit ca falimentele din telecomunicațiile mondiale care au avut loc în ultimii ani au afectat în principal transportatorii (proprietarii și administratorii de infrastructura), cel care a suportat consecințele fiind capitalul privat, și nu banul public. Scenariul s-ar putea sa nu se repete identic la noi ținand seama de structura acționariatului, adica de prezența statului.

Totuși, viața pe piața comunicațiilor interurbane nu va fi ușoara fiind de așteptat surprize, iar pentru evitarea acestora privatizarea, prin atragerea cat mai repede a unor parteneri strategici sau fonduri de investiții, este absolut necesara. Evoluția catre un furnizor total de servicii (local și long distance, date și voce, etc.) folosind tehnologii care presupun costuri mici, ar fi o alta soluție de reducere a riscului, care însa poate presupune parteneriate cu alți competitori și cere timp.

Telecomunicații CFR, Teletrans administreaza infrastructuri de telecomunicații pe baza carora ofera anumite servicii unui grup închis de utilizatori. Restructurarea acestor companii, adica transformarea administrarii unor infrastructuri de telecomunicații în afacere, este un proces complex care ar trebui facut rapid. Exista un cordon ombilical care limiteaza evoluția acestor companii, iar taierea lui, de exemplu prin privatizarea prin atragerea unui partener strategic, va accelera evoluția acestor companii.

Un partener strategic va aduce pe langa expertiza specifica industriei capatata pe piețe liberalizate, accesul la finanțele internaționale. Prezența fondurilor de investiții în structura acționariatului va fi o garanție a creșterii valorii companiei pe termen mediu, acestea acționand precum anticorpii într-un organism, ambele lucruri fiind foarte importante pentru un nou intrat pe o piața liberalizata.

De pilda, înainte de a fi privatizata, Societatea Radiocomunicații ar trebui reorganizata separand partea care reprezinta interesele statului (transmiterea programelor TV, radio) de cea care se adreseaza pieței.

Telefonia locala

În privința convorbirilor locale, în acest an ar trebui sa vedem îndeplinite promisiunile facute în 2003 de catre unii competitori ai RomTelecom: Atlas, Astral, POSTelecom, etc. Utilizatorii vor avea ocazia, în fine, sa aiba alternativa la RomTelecom și sa poata face comparații privind calitatea, într-o prima etapa numarul abonaților RomTelecom putand scadea. Vom putea avea ocazia sa vedem cum funcționeaza noi tehnologii.

Nu este exclusa apariția unor jucatori noi care sa foloseasca tehnologii mai ieftine de access in bucla locala – de pilda telefonia cu mobilitate limitata la nivelul unui oraș. În 2004 s-ar putea sa asistam la avantul telefoniei cu mobilitate limita, un serviciu care se plaseaza între telefonia fixa și cea mobila și care are mare succes în India. Aici a fost lansata ca telefonia mobila pentru cei saraci. Și cum nici pe romani nu-i prea da bogația afara din casa, ținand seama de succesul avut în India, dar și de asemanarile macroeconomice dintre țari, anul 2004 ar putea fi anul telefoniei cu mobilitate limitata.

Telefonia cu mobilitate limitata ar putea apropia și mai mult cele doua servicii de telefonie fixa și mobila, conducand în timp la „unificarea” lor. Foarte recent, India a unificat licențele de telefonie (fixa, mobila, limitata).

În acest an este așteptata intrarea pe piața a operatorului Poștei Romane, POSTelecom. Acesta beneficiaza de prezența în structura acționariatului a operatorului China Unicom. POSTelecom mai are și avantajul unei afaceri noi care poate fi „construita” de la zero: tehnologie de ultima ora (investiție/linie mai mica decat la telefonia clasica, costuri operaționale mai mici, etc.), angajarea personalului necesar (numar, calificare, etc.), construcția unei organizații adaptata pieței. Dar are și dezavantajul/avantajul de a avea statul ca acționar majoritar.

Este interesat de urmarit impactul pe care un produs chinezesc, 29% pentru început, îl va avea pe o piața obișnuita cu produse vestice, dar sensibila la preț. Esențiala va fi însa colaborarea dintre acționari. Reușita va depinde în primul rand de rapiditatea cu care se va instala rețeaua și dezvolta afacerea, dar și de pachetul de servicii oferit, calitatea și tarifele practicate. Pana acum însa, toate informațiile publice se refera doar la proiecte.

În privința RomTelecom, acesta se gasește într-o situație delicata, unul dintre motive fiind întarzierea rebalansarii tarifelor. În plus, trebuie sa amintim ca tarifele RomTelecom au scazut în termeni reali începand cu 2000. Astfel încat ne putem aștepta și în viitor la o scadere a veniturilor, daca operatorul nu va fi lasat sa-și rebalanseze tarifele, adica sa „puna tarifele pe costuri”.

Piața (raportul cerere/oferta) este cea care trebuie sa hotarasca prețurile. Mai trebuie spus ca RomTelecom deține o rețea „capital-intensive” și „labor-intensive”, deci construita pentru voce, a carei operare este costisitoare și permite un numar limitat de servicii.

Acest lucru ar putea face ca operatorul național sa piarda teren în fața competitorilor care vor utiliza tehnologii moderne. Un alt dezavantaj al grupului RomTelecom este evoluția negativa a operatorului de telefonie mobila Cosmorom, mai bine zis întarzierea în relansarea acestuia.

RomTelecom este un caz unic în Europa, fiind singurul operator mare care nu are un braț puternic de telefonie mobila; telefonia mobila reprezinta sub 2% din cifra de afaceri a grupului, în comparație cu 40% la Matav din Ungaria.

Scaderea veniturilor RomTelecom va fi compensata de reducerile de costuri rezultate din procesul de restructurare a companiei care va continua și în 2004, astfel ca vom asista la creșterea eficienței economice.

Procesul de „renaționalizare” a operatorilor naționali la care asistam în Europa Centrala, legat de criza telefoniei fixe clasice din aceasta zona datorata concurenței telefoniei mobile, monitorizarii stricte a tarifelor, rețelelor costisitoare, condiții macroeconomice, etc. nu pare a afecta Romania în 2004.

Tinand seama de operatorii de telefonie intrați pe piața la finele anului 2003, dar și de cei care vor intra anul acesta este de așteptat o creștere puțin mai mare a numarului abonaților de telefonie fixa. Numarul abonaților de telefonie fixa la finele anului 2003 ar putea fi cu puțin sub 4,5 milioane, adica o creștere de circa 0,2 milioane, în timp ce pentru anul 2004 este de așteptat o creștere sensibil mai mare – circa 0,3 milioane.

Densitatea (numarul de posturi la 100 de locuitori) ar putea fi la finele anului 2003 de circa 21%, urmand sa creasca la peste 22% la finele anului 2004.

Densitatea telefonica

Densitatea telefonica în Romania ar putea crește de la circa 53% la finele anului 2003 la peste 60% la finele acestui an. Desigur ca cifrele sunt sub valorile vecinilor noștri din Europa Centrala.

Cifra de afaceri a industriei telecomunicațiilor

Creșterea numarului utilizatorilor de telefoane va conduce la creșterea veniturilor companiilor activand în telecomunicații: telefonie, cablu Tv, Internet, etc. de la circa 2,2 miliarde de dolari în 2003 la peste 2,4 miliarde de dolari în 2004. Nu au fost luate în considerație cifrele de afaceri ale companiilor Telecomunicații CFR și Teletrans, ambele aparute în 2002. În 2004 este posibil sa cunoastem o ușoara creștere a veniturilor din telefonia fixa ca urmare a intrarii noilor operatori.

În anul electoral, telecomul e sursa de venit pentru buget

Anul 2004 fiind unul electoral este de așteptat ca telecomunicațiile sa fie considerate mai degraba o sursa de venituri pentru buget, decat o industrie în care ar trebui investit ținand seama de decalajele existente fața de restul Europei și de importanța ei.

Privatizarea unor entitați în care statul deține acțiuni (Teletrans, Radiocomunicatii, RomTelecom, Telecomunicații CFR) ar putea fi afectata, iar vanzarea unor pachete de acțiuni s-ar putea face pentru a aduce bani la buget și nu pentru dezvoltarea infrastructurii – deci fara marire de capital care sa permita dezvoltarea infrastructurii.

Listarea RomTelecom la bursa în ianuarie 2004, promisa pe 16 ianuarie 2003 de ministrul Dan Nica, daca va avea loc, va conduce la un interes scazut și în consecința la o valoare de piața scazuta (posibil 150 – 200 dolari/linie telefonica). Banii rezultați din privatizare, daca va fi cazul, vor merge la buget, și nu pentru pentru reducerea decalajul fața de restul Europei prin telefonizarea zonelor rurale, etc. ([email protected])

dr. Nicolae Oaca, analist telecom
Ziarul Financiar

Tags: