Reclamele din perioada asta se dau și ele pe derdeluș, iar noi, oamenii de zapada, cumparam în disperare tot ce ni se ofera la superpreț de Sarbatori. Publicitarii ne vor spune cum au pus ei Craciunul la raft, prin spoturile realizate în luna cadourilor TV de 30 de secunde.
Daca simți ca Moșu’ te-a luat pe nepregatite și ai ramas în pana de idei de marketing, cea mai buna varianta e sa adaugi puțina vata pe ultimul cadru din spot (pack-shot-ul) și reclama de sub brad e ca și împodobita. Nici nu e foarte scump, iar la cat de tolerant e consumatorul în perioada asta merge și așa. Puțini își vor mai aduce aminte ca același spot rula și în vara. Dar dracul nu e așa de negru, cum nici Moșul nu e așa de roșu peste tot.
Unele agenții au venit cu spoturi hibernale, realizate la obiect și cu ceva mai puțina plictiseala și clișeu de iarna. Șerban Alexandrescu, director de creație la Headvertising, spune ca dincolo de felicitarile de sarbatori pentru clienții care au vrut execuții specifice sezonului, nu au pedalat pe feeling-ul de Craciun aproape deloc. Cu o singura excepție, Avon, pentru care au facut un proiect care se baza absolut total pe ideea de brad de Craciun.
„OK, nu era un brad, ci un braduț, și nu orice braduț, ci unul de noptiera. Spotul TV al acestui „scratch’n’win” e cel filmat ca o comedie hollywoodiana din anii ’50. L-am conceput ca un trailer de film distribuit de Avon, tocmai ca sa nu cadem în clasica problema a „precipitațiilor sub forma de ninsoare”. O sa ninga oare la noi cand va fi difuzat? Da? Nu? Cum sa filmam, cu zapada sau fara? Așa ca nu e reclama, ci film, și nu e la noi ci undeva. Cu atat mai mult cu cat a fost difuzat în noiembrie, ca sa i-o poata ridica la fileu broșurii Avon din decembrie, cea în care era scratch-ul”.
Andreea Dragomir, copywriter la AdVenture spune și ea ca nu prea s-a folosit de atmosfera calda de Sarbatori în reclamele pe care le-a gandit în perioada asta. „Am evitat – cat se poate de intenționat – sa ma folosesc de acest feeling de Craciun. Prea se leaga toata lumea de el. E foarte previzibil, prin urmare nu e deloc creativ. În plus, Craciunul este perioada în care creativii primesc foarte multe brief-uri de felicitari. Probabil ca aceasta suprasaturație mi-a provocat reacția adversa la feeling-ul de Craciun”, marturisește Andreea.
Mai toate brandurile se trezesc în perioada asta ca sunt mai aproape de consumator, le îndeplinesc mai multe dorințe, le fac mai multe cadouri. Dar succesul lor sta în cum reușește fiecare sa loveasca acolo unde trebuie. Marius Negrea, director de creație la DDB Bucharest, spune ca n-ar strica mai multa inspirație în randul creativilor din țara lui Moș Gerila.
„Ma îndoiesc c-o sa starnesc din acest colț de pagina revoluția anti-Moș Craciun, dar m-aș bucura sa vad mai multe branduri folosind perioada Sarbatorilor mai rațional. De Craciun, oamenii sunt oricum mai ușor de convins sa cumpere, așa încat tot ce trebuie sa faci este sa ai ceva relevant de comunicat și s-o faci fara a pica în uniformizarea craciunista – consumatorii o sa vada ca ești puternic și diferit și o sa te caute cu siguranța”.
Citește mai multe despre coșmarurile de Craciun ale publicitarilor numai în