Michael Moore a încercat imposibilul: sa împiedice realegerea lui Bush sau sa-i convinga pe americani sa renunțe la pasiunea pentru armele de foc. În ultima vreme, filmul și televiziunea au redescoperit ca se pot angaja în misiuni sociale. Se întampla ceva ciudat: filmele capata colți…
Pentru cei care îi cunosc filmografia, alegerea regizorului Richard Linklater (cunoscut mai ales pentru povești de dragoste senin-amare ca „Before Sunrise” și „Before Sunset” sau comedii dinamitarde ca „School of Rock”) de a face un film de ficțiune inspirat de o carte de dezvaluiri despre industria de fast food din Statele Unite e fara îndoiala o surpriza.
La sfarșitul lunii octombrie, Linklater a început filmarile la noua sa producție, dupa o perioada de pregatiri desfașurate într-un secret bine pazit – ceea ce nu e deloc de mirare, avand în vedere subiectul sensibil al filmului. În 2001, un reporter corespondent pentru „Atlantic Monthly” și „Rolling Stone” pe nume Eric Schlosser a publicat „Fast Food Nation: The Dark Side of the All-American Meal” („O națiune fast food: partea întunecata a meniului 100% american”), un volum de investigații jurnalistice.
Dupa trei ani, un regizor debutant, Morgan Spurlock, facea senzație cu „Super Size Me”, un film în parte documentar de investigație, în parte comedie de moravuri gastronomice. Timp de o luna de zile, Spurlock a mancat doar meniuri McDonald’s, de trei ori pe zi. La sfarșitul experimentului, avea 12 kg în plus, era cu sanatatea la pamant, avea letargii, depresii, ficatul marit, disfuncții sexuale și un nivel al colesterolului care i-a înspaimantat pe doctorii lui.
Fast food-urile sunt o afacere enorma: numai americanii cheltuiesc anual în jur de 110 miliarde de dolari la astfel de restaurante, mai mult decat pe carți, reviste, ziare și CD-uri la un loc. McDonald’s are în jur de 28.000 de restaurante în întreaga lume, este cel mai mare cumparator de carne de porc, vita și cartofi din SUA și, totodata, cel mai mare operator privat de terenuri de joaca din America.
Așa ca nu e de mirare ca Linklater lucreaza în secret; filmul sau, scris de el însuși în colaborare cu Schlosser, cu Catalina Sandino Moreno („Maria Full of Grace”) în rolul principal.
Se anunța o batalie între corporații, caci Participant Productions (producatorii documentarului) este condusa de Jeff Skoll, co-fondator al eBay; aceeași companie, de altfel, se afla în spatele a doua recente producții cinematografice cu mesaj social, „Good Night, and Good Luck” (regia George Clooney), despre anii mccarthysmului, și „North Country” (cu Charlize Theron), despre primul proces de harțuire sexuala caștigat de o femeie – o lucratoare într-o mina – în Statele Unite.
Alta corporație, alt film: rețeau de super-market-uri Wal-Mart este subiectul unui documentar realizat de regizorul Robert Greenwald și intitulat „Wal-Mart: The High Cost of Low Prices” („Wal-Mart: costul înalt al prețurilor mici”). Filmul a fost lansat pe 4 noiembrie în New York și Los Angeles în puține cinematografe, însa producatorii au scos deja DVD-ul și organizeaza în aceasta perioada 7.000 de vizionari de-a lungul și de-a latul Americii, în biserici, reședințe private, biblioteci și universitați. La randul lor, oficialii Wal-Mart au declanșat o contraofensiva cu lansarea unui… documentar propriu, tot pe DVD, numit „Why Wal-Mart Works: And Why That Drives Some People C-R-A-Z-Y”. Compania a lansat un site web special despre filmul lui Greenwald și le trimite ziariștilor kituri media cu informații în care documentarul e considerat „propaganda”, și sunt incluse… recenzii negative ale filmelor anterioare ale regizorului!
Pentru Wal-Mart, mizele sunt mai mari decat s-ar parea la prima vedere, caci aceasta este cel mai mare angajator privat din lume, cu 1,7 milioane de angajați.
Citește mai multe despre documentarele cu colți numai în