Modelul revolutionar Infiniti FX 45 vrea sa se bata in 2004 cu Porsche Cayenne, primul pas (o victorie in razboiul preturilor) fiind deja facut. Atuurile sunt suspensia, plus sistemele de control si de tractiune.
Istoria SUV-urilor s-a schimbat in 2002, cand Infiniti a prezentat cea de-a doua generatie a conceptului FX 45. Design-ul, considerat de unii drept „maimuta bionica”, a fost un adevarat succes, cu mult peste al primei generatii. Cel mai important este insa faptul ca versiunea de serie a pastrat foarte multe dintre elementele conceptului. Desigur, in 2004, au aparut si cateva elemente noi: redesenarea suspensiei, reasezarea scaunelor pentru pasageri, sine din aluminiu pe pavilion si jante de 20.
Mai intai de toate, sa spunem insa ca Infiniti FX 45 a intrat in jocul platformelor comune – joc practicat deja pe scara larga de catre marile companii auto. Platforma se cheama FM – de la „front-mid position”, expresie care, in limbaj de specialitate, indica faptul ca motorul este plasat in spatele puntii fata. Surorile cu care imparte aceasta platforma sunt, pe de o parte, 350 ZX si Murano de la Nissan, iar pe de alta parte, G35 sedan si coupe de la Infiniti. Fiecare dintre aceste masini a fost sau se afla in top, dar trebuie spus ca nu este vorba despre simpla copiere a unui model de catre altul.
Platforma FM a fost declarata deja „capodopera” de catre specialisti, iar crearea celor cinci modele se considera a fi mai degraba o serie de variatiuni pe aceeasi tema, asemenea celor compuse de Bach. Cat despre concurenta, ea se numeste Cadillac SRX, Volkswagen Touareg, Audi Pikes Peak, Porsche Cayenne, BMW X5. Chiar si Maserati va incerca piata, cu modelul Kubang. Deocamdata, se pare ca Porsche domina cu al sau Cayenne, dar Infiniti l-ar putea detrona, tinand seama de raportul calitate/pret.
Sa revenim insa la ce ne ofera FX 45. O combinatie aproape unica de agresivitate, stil, performanta si confort specific gamei premium. De fapt, FX 45 (ca si 35) este o alaturare reusita intre o inima sport si un trup SUV de lux.
Cool fusion
Design-ul este, la fel ca la Murano, o combinatie eleganta, „cool fusion” – cum au numit-o cei care i-au dat viata – intre partea de jos a caroseriei, plina de energie, specifica SUV-urilor, si „top” (cu o linie eminamente sportiva), adus parca de pe elegantele GT-uri. Una peste alta, exteriorul are un aer deopotriva salbatic si rafinat, cu o curba a capotei incredibil de alunecoasa. Partea frontala este scurta si viguroasa, iar spatele generos si stabil, transmitandu-ti astfel, indiferent de unghiul din care privesti, senzatia de putere atent controlata.
Blocul luminilor si stopurile reusesc sa induca sugestia de miscare permanenta, contribuind in plus la aerodinamicitatea modelului. Grila radiatorului este larga, lampile de ceata sunt standard, iar esapamentul este dual, acoperit cu crom. Gama de culori in care este disponibila masina a fost aleasa pentru a sublinia spiritul modelului: „rosu laser”, „cupru lichid” sau „beriliu 16” si „brilliant silver”.
Era sistemelor de control
Motorul disponibil este un V8 de 4,5 litri DOHC si a fost dezvoltat din cel de pe Q45 si M45, tunat special pentru gama FX. Puterea propulsorului ajunge pana la 315 cai-putere si genereaza un cuplu maxim de 446 Nm. Design-ul motorului include supape de titan, chiulase modulare, came microfinisate, pistoane superusoare, lant de distributie silentios si motor hidraulic pentru aerul conditionat – toate destinate imbunatatirii performantei.
Controlul Dinamic si Sistemul de Control al Tractiunii sunt standard pe toata gama FX. Mai exista un dispozitiv nou: ATTESA E-TS (Advanced Total Traction Engineering System for All Electronic Torque Split). Chiar daca denumirea explica, oarecum, ce face (intre noi fie vorba, suna a dispozitiv din componenta robotilor trimisi pe Marte), sa spunem ca el dirijeaza distribuirea cuplului catre rotile care au nevoie de un plus de forta, in functie de conditiile de drum, procentajul acestei distributii culisand de la 0:100 pana la 50:50. Sistemul mai ofera asistenta in cazul demarajelor dificile si ajuta la o accelerare lina si stabila.
Manevrabilitatea ultimului Infiniti este si ea mult imbunatatita, gratie suspensiei independente, cu componente fabricate din aliaje de aluminiu, carora le-a fost incorporat sistemul „High Frequency Control”.
Avem deci un SUV premium nervos, cu apetit atat pentru asfalt, cat si pentru macadam, in conditiile unui pret rezonabil.
Dincolo de detaliile de ordin tehnic, cel mai mult impresioneaza totusi linia caroseriei, o inovatie stilistica pe care as numi-o SUV coupe, ca sa scrasneasca din dinti a indignare toata lumea.
Detalii
Motor: 4.500 cmc, V8 DOHC
Putere maxima: 315 CP @ 6.400 rot/minut
Cuplu maxim: 446 Nm @ 4.000 rot/min
Transmisie: 5 trepte, automata, AWD
Viteza maxima: 210 km/ora
Acceleratie: 6,3 secunde (0-100 km/ora)
Consum: 10 litri/100 km (extraurban), 14,3 litri/100 km (urban)
Pret: de la 34.000 USD
Pro: Usurinta manevrarii, suspensiile tunate
Contra: Asemanarea cu Nissan Murano
ProMotor