Gemenii din publicitate sunt la fel ca gemenii din telenovele. Adica seamana ca doua picaturi de apa, dar cu toate acestea unul este motiv de rușine pentru parinți.
„Devoratorii de publicitate” și-au dat deja seama ca este vorba despre reclamele identice, sau plagiaturile publicitare. Sunt reclame care chiar seamana ca doua picaturi de apa, iar descoperirea lor l-ar face de rușine pe orice creator de publicitate. Exemple sunt nenumarate și la noi și aiurea și, daca va pasioneaza subiectul, puteți da o raita pe net la: mapge.noos.fr/joelapompe.
Cum se explica frecvența și amploarea fenomenului? Totuși, publicitatea este un business care se bazeaza pe creativitate, originalitate și, în mare masura, pe reputație, nu?
E simplu. În lume se fac anual 180.000 – 200.000 de reclame. Înmulțiți cu numarul de ani de cand se face publicitate și o sa obțineți o cifra impresionanta. În condițiile astea e aproape imposibil ca doua idei sa nu se repete.
Singurele reclame care nu se supun acestui raționament sunt cele publicate sau premiate în marile festivaluri internaționale. Aceste lucrari au intrat în cultura publicitara, iar cunoașterea lor este obligatorie pentru orice creator de reclame, deci coincidențele nu sunt scuzabile.
Dar chiar și acolo se mai întampla pocinogul. De exemplu la festivalul Eurobest 2003 au fost premiate (da, ați citit bine) 2 reclame identice pentru doua marci diferite: Honda și Kubota. Reclamele au fost facute simultan la mii de kilometri distanța una de alta și nimeni nu le-a suspectat de rea intenție. Asta se întampla în lumea normala a publicitații.
La noi merg altfel lucrurile. Atunci cand gemenii se reunesc se lasa cu scandal și plansete. Cu justificari și suspine. Probabil din cauza fondului nostru latin, la fel ca în telenovele, cautam tragedia ieftina. În loc sa admitem: e normal sa-ți iasa gemeni, tripleți și chiar sextupleți odata-la-nu-știu-cate nașteri.
Așa au venit într-o buna zi la mine, doi ziariști de la o revista cu „capital” în cautarea dreptații: „Uite dom’ne, reclama ta e la fel ca asta a concurenței. Dați Effie-ul inapoi!” }ipete, lacrimi, justificari. Pana cand am demonstrat ca nu noi copiasem, ba din contra; și dintr-o data telenovela s-a fasait.
N-am primit niciodata recunoașterea publica a paternitații. Iar cei doi „cavaleri ai dreptații” sunt bine-mersi. Spre deosebire de telenovele.
Adrian Boțan (McCann Erickson)