Compania Panfoods România, importatorul și distribuitorul cafelei solubile Amigo, și-a schimbat anul acesta sistemul de distribuție, trecând de la o singura companie de distribuție la mai multe, a spus Simon Browell, director de marketing și vânzari al companiei.
„Am trecut de la sistemul de distribuție bazat pe un singur distribuitor la un sistem de distribuție cu mai multe companii. Am luat aceasta decizie pentru ca am dorit sa îmbunatațim disponibilitatea produselor Amigo în magazine. Speram ca astfel sa acoperim mai bine magazinele din toata țara, mai ales ca o mare parte din distribuitorii noștri sunt companii locale”, a spus Borwell.
Pâna acum, distribuitorul exclusiv al cafelei Amigo pentru piața româneasca era compania Total Distribution Group (TDG), care este în continuare cel mai mare distribuitor Amigo. Compania Panfoods livreaza direct catre marile rețele de retail (key accounts).
Panfoods România este parte a grupului brazilian de cafea Iguacu, unul dintre cei mai mari producatori de cafea solubila din Brazilia. Potrivit lui Borwell, anul trecut cifra de afaceri a Panfoods România a ajuns la 10 milioane de dolari (circa 8 mil.euro), dupa ce a înregistrat o creștere de 10% fața de anul precedent. „Pentru acest an așteptam o creștere cel puțin la fel de mare”, a adaugat Borwell. Astfel, cifra de afaceri a companiei ar putea depași anul acesta 11 milioane de dolari (circa 9,2 mil.euro).
Compania Panfoods România a luat ființa în 2002, în condițiile în care anterior cafeaua Amigo era adusa în România de importatori. Compania deține o fabrica la Târgoviște, județul Dâmbovița, care a intrat în funcțiune în 2002 și are ca obiect de activitate ambalarea pliculețelor de cafea solubila Amigo. Investiția in tehnologie s-a ridicat la 500 000 de dolari (420.000 euro). Cafeaua solubila la cutie este importata ambalata.
„Am decis sa investim într-o unitate de producție pentru ca este mult mai eficient din punctul de vedere al costurilor sa ambalam cafeaua în pliculețe aici decât sa o importam deja ambalata”, a mai spus Borwell. Marca Amigo exista pe piața româneasca înca înainte de Revoluție, din1982, iar România este singura țara în afara de Brazilia unde Iguacu are o unitate de producție.
Borwell spune ca Panfoods mizeaza în continuare pe categoria cafelei solubile la cutie. „În categoria de cafea solubila ambalata la cutie, suntem al treilea jucator, cu o cota de piața de 24%”, a mai spus el. Pe primele locuri pe aceasta categorie se afla marcile Nescafe (Nestle) și Elite (Elite România). Cafeaua solubila reprezinta în jur de 10% din consumul total de cafea din România, care este estimat la 100 mil.euro pe an.
Unul dintre cele mai dinamice segmente ale pieței cafelei a fost anul trecut cel a specialitaților de cafea tip 3 în 1. „Grupul Iguacu are în portofoliu produse din toate categoriile de cafea, însa pâna acum nu am intrat pe segmentul specialitaților de cafea, deși este unul foarte dinamic. Obiectivul nostru este sa ne consolidam poziția pe segmentul de cafea solubila, dupa care vom lua în considerare noi produse”, a afirmat reprezentantul companiei.
Compania a lansat anul acesta o campanie promoționala pentru Amigo, în care a investit pâna acum 1,5 milioane de euro, rate-card.
La începutul acestui an, Ministerul Finanțelor a redus cu 20% accizele la cafea. Pentru cafeaua solubila accizele sunt în acest moment 4.000 euro pe tona, comparativ cu 5.000 de euro pe tona, înainte de reducere. O parte din producatori, printre care și Panfoods, au decis sa transfere reducerea la consumator.
Georgiana Stavarache
ZF Transilvania Cluj