Ce ziceți de Franța, Islanda și Danemarca, luate cinematografic laolata? Exact. Și totuși, exista un produs al acestei combinații, un regizor nascut pe tarâm francez, crescut printre ghețurile islandeze și educat la o celebra școala daneza de cinema.
Se numește Dagur Kari, este înca socotit o tânara speranța (deși a trecut binișor de 30 de ani și a luat deja o gramada de premii) și a venit mai zilele trecute în România, direct de la Cannes, pentru a-și promova cel de-al doilea lung-metraj, Dark Horse. Dar asta-i alta poveste…
„Noi albinosul” este primul sau film, dateaza din 2003 și a luat marele premiu, în același an, la mioriticului TIFF. (Doar) doi ani mai târziu ajunge, în fine, și la cinema… De la primul și pâna la ultimul cadru, filmul nu poate fi ancorat nici în timp (pot fi doar câteva zile dar la fel de bine pot sa fi trecut saptamâni) și nici în spațiu – e un sat ? e un cimitir ? e doar o nesfârșita întindere alba ?
De la primul și pâna la ultimul cadru, nu știi daca mâna de oameni care se confunda cu peisajul exista cu adevarat, sunt naluci sau doar simple amintiri proiectate de singura persoana ce emana viața, probabil prin toți porii, cu siguranța prin ochii electrici.
Noi e alienat de încetineala banala a unui trai ce-i ofera doar niscai bere de malț, ceva tort facut de bunica și o seama de renghiuri jucate profesorului de matematica, drept care pune la cale o evadare a l’americaine (damnata din start) împreuna cu fata de la benzinarie…
De la primul și pâna la ultimul cadru, Noi este fie un tânar neînțeles, rebel, ciudat, idiosincratic, fie un geniu condamnat la o viața fara culoare – apelativul de (albinos” nu este o insulta cum ar crede cei cu morbul (political correctness”, ci o (nu foarte) subtila metonimie a întinderii de zapada ce-l urmarește încontinuu și-l ține prizonier.
Și tocmai aceasta imensa închisoare de zapada vine, într-o scena care, daca nu s-ar desfașura off-screen probabil ca ar semana cu apocaliptica ploaie de broaște din Magnolia lui P.T.Anderson, sa-l elibereze. Sau poate ca nu.
Andrei Cretulescu