La un an de la prezentarea concept car-ului la Saloanele de la Detroit si Los Angeles, Ford prezinta viitorul Mustang in versiune definitiva. Norocul nostru ca design-ul nu mai are nimic comun cu versiunea anterioara, iar pretul va fi de ordinul a 20.000 USD pentru versiunea V6.
In mod oarecum surprinzator dar binevenit, noul Mustang rupe cu linia lipsita de personalitate a modelelor recente, gasind sursa de inspiratie in anii Â’60. Larry Erickson, seful design-ului de la Ford, recunoaste cu mandrie si nostalgie ca sursa de inspiratie au fost Mustang-urile fabricate intre 1965 si 1970, cu acele linii sincere, puternice, convingatoare, care au dus la fantasticul succes de piata.
In ciuda aspectului retro, coupe-ul american este foarte modern, cu o caroserie lipsita de artificii ieftine: nu avem parte de prize enorme de aer pe capota, nici de fante de aerisire sau dungi pe laterale. Doar o linie curata, sincera, care emana forta bruta.
V6 sau V8
Desi personal, daca ar fi sa-mi cumpar un Mustang, as prefera fara sa ma gandesc de doua ori versiunea V8, intrarea in gama se face cu un sase cilindri in aceeasi arhitectura draga americanilor. Cu 4.009 cmc raspunzand la appel, motorul SOHC dezvolta 202 CP la 5.250 rot/min, in cea mai pura traditie americana de a ignora total puterea litrica a unui motor! Cum se mai poate fabrica in ziua noastra un motor cu o putere litrica de circa 50 CP/litru, chiar ca nu inteleg! Acuma sigur ca motoarele acestea tin aproape o vesnicie, dar parca totusi un mic efort se putea face, sau nu?
Regimul maxim de turatie nici el nu are nimic deosebit, avand in vedere ca 5.750 rot/min este in mileniul trei turatie de motor diesel, sau aproapeÂ…
Bine, hai sa trecem la lucruri serioase, sau mai serioase. Doamnelor si domnilor, cu o putere litrica de 65 CP/litru, va prezentam noul V8 de la Ford! La fel dotat cu o singura axa cu came in cap (SOHC), V8-ul are in schimb 3 supape pe cilindru iar raportul de compresie ajunge la 9,8:1, fata de 9,7:1 la fratele mai mic. Regimul maxim atinge 6.000 rot/min, turatie la care apare si puterea maxima: 300 CP. Iata o cifra frumoasa, care propulseaza noul Mustang la suta de Km/h in mai putin de 6 secunde, de fapt se pare ca mai aproape de 5 decat de 6, iar fratele mai mic undeva in jur de 7 secunde.
Cobra se intoarce
Pentru cei nemultumiti cu datele enumerate mai sus, va exista desigur si o versiune Cobra mult mai performanta. Phil Martens, vice-presedintele creatiei la grupul Ford, nimeni altul decat artizanul mutarii liniei de asamblare a noului Mustang la fabrica Ford/Mazda de la Flat Rock pentru a beneficia de o mai buna calitate a asamblarii, este de parere ca va trebui ca modelul SVT Cobra sa fie mai diferit de varianta GT decat in prezent. « Trebuie sa fie o masina de top la nivel mondial, ceva ce sa rivalizeze cu produsele M Motorsport de la BMW. » spune el. Pentru asta, noua platforma este binevenita, dar va trebui sa fie dotat si cu o suspensie independenta in spate, deoarece clientii potentiali sunt mult mai rafinati si au pretentii mai mari.
Motorul este foarte posibil sa fie dotat cu supraalimentare si sa dezvolte mai mult decat cei 390 CP ai versiunii actuale. Nici o vorba despre pret, care pare sa fie inca secret.
ProMotor