Horror cu ochii oblici

Apropo.ro / 25.04.2005, 15:49
Horror cu ochii oblici
Nici o saptamâna fara un remake american al unui film de groaza asiatic. În SUA, se așteapta lansarea lui "Dark Water" al lui Hideo Nakata, refacut de brazilianul Walter Salles și având-o în rolul principal pe oscarizata Jennifer Connelly. La noi, în așteptarea lui "Ring


Nici o saptamâna fara un remake american al unui film de groaza asiatic. În SUA, se așteapta lansarea lui „Dark Water” al lui Hideo Nakata, refacut de brazilianul Walter Salles și având-o în rolul principal pe oscarizata Jennifer Connelly.

La noi, în așteptarea lui „Ring 2” (regia Hideo Nakata), ne putem speria cu „The Grudge”, versiunea hollywoodiana a unui popular horror japoneze despre o casa bântuita, ultima dintre producțiile aparținând „noului val rasaritean” pe care Hollywood-ul le-a îmbunatațit sau hacuit – depinde din ce perspectiva privești lucrurile.

Boom-ul filmelor asiatice de groaza stârnit de „Ringu” a cucerit America. În 2002, Roy Lee, un producator coreano-american a convins casa de producție Dreamworks sa faca un remake al unui horror japonez intitulat „Ringu”. „The Ring”, cu Naomi Watts și regizat de Gore Verbinski, a încasat peste 230 de milioane în întreaga lume. Cei familiari cu strategiile hollywoodiene, au fost puțini suprinși sa afle ca vor urma mai multe de acest gen.

Iata noua vaca buna de muls…”The Grudge” e povestea unui blestem care ia naștere la locul unei morți violente și nenaturale. Furia emoției ramâne în acel spațiu și omoara pe oricine vine în contact cu ea. Aici își face intrarea Karen (Sarah Michelle Geller), un asistent social american aflat în Japonia, care se trezește fața în fața cu o entitate malefica salașluind în casa pe care a închiriat-o. Curând, ea începe sa-i vada pe foștii locatari ai casei și cumplitele împrejurari ale morții lor.

Motivele pentru care Shimizu și Nakata („The Ring 2”) au acceptat sa faca versiunile americane ale propriilor lor filme sunt înca neclare. Sa fie vorba doar de bani? Sau poate, ei au vazut acest lucru ca pe un compromis marunt menit sa-i ajute sa cucereasca terenul american? Oricare ar fi motivele, dupa aceste experiențe asiatic-hollywoodiene, M. Night Shyamalan, pâna de curând maestrul american al thriller-urilor supranaturale, ar putea sa se gândeasca la o operație estetica care sa-i faca ochii oblici…

Blestem sau binecuvântare?
Disputa e nesfârșita: de o parte, mulți sunt de parere ca Hollywood-ul și-a facut un obicei din a-și apropia elemente ale culturii asiatice în scopuri comerciale și ca, în acest proces, i-a denaturat, i-a corupt esența și appeal-ul. Pe de alta parte, e încurajator sa vezi ca la cârma sunt puși regizori și producatori asiatici. Chiar daca acest lucru nu garanteaza succesul „autenticitații culturale”, se face un progres împotriva excluderii istorice și a marginalizarii acestor creatori.

Pentru fiecare film estic intrat în „uzina” de la Hollywood, exista altul care ar putea profita de un buget mai consistent. Cine a vazut „The Eye”, nu poate decât spera ca remake-ul cu Tom Cruise va beneficia de un ritm mai alert și o intriga mai compacta. Deși „The Ring” a pierdut ceva din subtilitatea cu care e descrisa inițial sinistra Samara, grație efectelor speciale și a plot-ului mai dezvoltat, a devenit chiar mai terifiant.

Horror-ul rasaritean poate fi o infuzie de sânge proaspat pentru vlaguitul public american și nu numai. Cel puțin pâna când Hollywoodul va avea curajul de a relansa peliculele originale, cu subtitluri. Pâna atunci, putem fi siguri ca aceste remake-uri asiatice vor continua sa ne bântuie salile de cinema – și coșmarurile.

Una peste alta, un lucru e sigur: nu-i bine sa vizionați aceste filme singuri…

Ce au ele – și alții nu?
Cele mai bune dintre aceste horror-uri poarta amprenta folclorului oral asiatic populat cu fantome, demoni și spirite și traversat de teme ca reîncarnarea, razbunarea, onoarea și loialitatea de familie. Elementele stravechi supranaturale sunt combinate cu fricile și anxietațile contemporane declanșate de televiziune, internet, computer, telefon mobil sau casetele video (scenele din „Ringu” i-au facut pe unii japonezi sa nu mai deschida televizorul timp de câteva zile). Tehnologia e vazuta ca o forța iraționala, o sursa de teroare și de înstrainare. De obicei, în aceste filme avem o protagonista contra unei fantome revanșarde și un copil în pericol.

Mai multe despre film și despre genul horror numai din

Tags: