Fraților, uitați-va la pagina 47 a ApropoTV-ului, colțul dreapta sus, unde e desenata „placinta” cu share-ul (cotele de piața) televiziunilor. Ca de obicei, ne uitam întâi la lupta autohtonelor: sa vedem daca felia cea mare i-a fost luata ProTV-ului, sa vedem cum o mai duce Prima, sa vedem ce fac TVR și Antena1 etc.
Uitați-va, însa, la „felia” din stânga a „placintei”! Cea denumita, sugestiv, „alții”.
Ei, bine, acești „alții” dețin cea mai mare porție. Peste 40% cota de piața. Este un semn ca românii se orienteaza, din ce în ce mai serios, catre „nișe”. Catre programe specializate, tematizate: sport, documentar, muzica, știri și câte or mai fi.
Nu B1 sau Național TV, televiziuni „generaliste”, sunt cele care ocupa acea zona imensa a „celorlalți”. Cele doua televiziuni au fost, înca de la început, un pariu pierdut – tocmai pentru ca doreau o felie dintr-o prajitura gata împarțita de PROTV, Antena 1, TVR și Prima.
Poziția pe podium a postului Acasa se explica tocmai prin faptul ca nu a vrut tot (tot publicul), de la început. A început ca o televiziune de nișa (telenovele din greu) și a ajuns sa emita, la 7 ani de la lansare, pretenții justificate de televiziune generalista.
Acei misterioși 40% sunt românii carora le place foarte mult alternativa, care vor lucruri precise de la televizorul lor. S-a schimbat comportamentul telespectatorului în ultimii ani. Sunt din ce în ce mai mulți oameni care știu cam ce vor de la micul ecran din fața lor. Și zappatul e mai puțin haotic. Schimbam în mare viteza programele, e-adevarat, dar din ce în ce mai mulți dintre noi se avânta catre zonele virgine din memoria televizorului nostru: ajungem mai des la programele cu numere peste 20-30…
Am început sa fim nonșalanți în alegeri. Sa știm dinainte, macar vag, ce așteptam de la tv! Din proprie experiența lucrurile decurg cam așa: ia sa vedem, întâi, daca e vreun film mișto la PROTV, Antena1 sau TVR? Nu, nimic? Ceva muzica? MTV, TV K Lumea, VH1… Vreun documentar? Discovery, National Geographic… Fotbal? Tele Sport, Eurosport… Și, tot așa!
Urmarea acestui succes al „nișelor”? Toata lumea anunța posturi specializate: deja avem doua televiziuni de manelo-populara, o sa avem și o televiziune de meteo, una de teleshopping și cine știe ce nebunii s-or mai arata!
Ca peste tot, în media, ce-i prea mult strica! Afacerile se fac pe alte fronturi acum: dar, despre asta, în Apropo-ul urmator…
Costi Rogozanu ([email protected])