Care este primul plasament important pe care ar trebui sa-l faca un om de afaceri care se respecta? Nu, nu este vorba despre vreun IPO, iar rezultatele sale nu se reflecta in maximizarea profitului. Este vorba despre stil. Imaginea este valuta principala din top management, iar un capital prea mic de imagine are toate sansele sa duca la un faliment profesional.
A cheltui sau a nu cheltui. Aceasta este intrebarea. Si este o intrebare dificila, mai ales in afaceri, acolo unde chibzuinta este lege, insa daca ratezi sansa unei investitii, s-ar putea sa regreti amarnic mai tarziu. Cumparaturile pentru garderoba profesionala nu se deosebesc prea mult de alt fel de investitii, iar pentru un manager cateodata acestea se pot asemana infricosator de mult cu sporturile extreme.
Irina Markovits a ales sa cheltuiasca. Initial pentru ea. Apoi pentru altii. Anii in care isi tocea cardul prin magazine s-au dovedit a fi o investitie oportuna in momentul in care s-a hotarat sa puna bazele propriei sale companii de consultanta de imagine in luna ianuarie a acestui an. Astazi Irina Markovits (31 de ani) este singurul personal shopper din Romania care nu-si rezerva serviciile exclusiv pentru persoanele publice.
„Cand ma gandesc la toti banii care au intrat in afacerea asta, mi se face frica. Daca as sta sa calculez, as ajunge cel mai probabil la o suma in jurul a 80.000 de euro. Sotul meu obisnuieste sa glumeasca spunand ca asta este un motiv suficient pentru divort.” Mai in gluma, mai in serios, sotul ei a fost cel care i-a dat impulsul necesar pentru a-si descoperi aceasta vocatie.
„Hainele au fost mereu pasiunea, poate chiar mania mea. Si pentru ca nu le puteam cumpara pe toate pentru mine, am inceput sa-mi imbrac colegele, prietenele. La un moment dat sotul meu mi-a zis ‘Ce-ar fi sa faci si bani din asta in loc sa-i cheltuiesti?’ si asta a fost. Am devenit antreprenor”.
Irina Markovits nu si-a recuperat inca investitia initiala, insa estimeaza ca personal shopping-ul va deveni un business de peste 50.000 de euro anual. Primii pasi au fost cei mai grei. Irina Markovits si sotul ei, brand manager la Procter & Gamble in Ungaria, locuiau in Budapesta, iar Irina Markovits isi programa intalnirile cu o luna inainte via Internet si apoi facea o deplasare in Romania timp de cateva zile. Dupa cateva luni, atunci cand programarile au inceput sa se aglomereze, cei doi s-au vazut pusi in situatia de a lua o hotarare. „A fost greu, dar ne-am zis ca daca tot am investit bani in afacerea asta, ar fi cazul sa investim si niste timp. Asa ca mi-am facut bagajele si m-am mutat cu totul in Bucuresti, hotarata sa ma dedic total business-ului.” Irina Markovits spune ca face totul cu pasiune si asta o ajuta sa dea un randament optim in ceea ce face. „Nu regret ca este dificil inceputul, toate greutatile merita macar pentru sentimentul acela de pionierat, cand te vezi cu maceta in mana si iti croiesti propriul drum prin hatisuri. Daca as fi urmat un drum batut, nu stiu daca as fi fost la fel de entuziasta.”
Desi in alte tari consultanta de imagine este un domeniu cu o vechime de peste 20 de ani, la noi acesta este inca invaluit in ceata. „Oamenii nu prea stiu la ce sa se astepte si unii dintre ei, cand aud de personal shopping, ma intreaba daca nu lucrez exclusiv cu vedetele”, spune Irina Markovits. „Personal, cred ca cvasi-absenta lui e un lucru natural si oarecum de asteptat, pentru ca acest gen de servicii necesita o anumita dezvoltare economica si este legat de existenta unui anumit nivel de trai si de un rafinament social. Ca in multe alte domenii, existenta unei clase de mijloc si disponibilitatea financiara a acesteia este determinanta pentru viabilitatea unui astfel de serviciu pe piata. Pe de alta parte, extinderea pietei articolelor si serviciilor de lux in Romania este un lucru incurajator, pentru ca cele doua sunt corelate”.
Sfetnicul de nadejde
Initial s-a specializat pe jurnalism. Apoi a trecut prin PR. Intr-un sfarsit si-a dat seama ca sufletul i-a ramas in magazine si in revistele de moda. Asa ca tot ce i-a ramas de facut a fost sa-si aleaga o scoala de consultanta si sa isi faca curaj.
„Cred ca motivul pentru care nu m-am apucat mai devreme de personal shopping a fost faptul ca nu m-am gandit serios ca asta ar putea sa fie o profesie. Insa atunci cand am fost in Belgia, am vrut neaparat sa apelez la serviciile companiei de consultanta in imagine House of Colour. Oricum adevarata revelatie a fost faptul ca ceea ce imi place mie sa fac este de fapt o meserie.”
Daca am face o comparatie, am putea spune ca Irina Markovits semana cu un psihoterapeut al dulapului. Sfaturile seci si recomandarile standard nu sunt de domeniul ei. Ceea ce incearca ea sa faca este sa te ajute sa iti dai singur seama de ce alegi sa te imbraci cu anumite lucruri si sa iti propuna sa iti construiesti o imagine in acord.
„Intotdeauna la o prima sedinta le rog pe clientele mele sa vina cu 2-3 tinute pe care le poarta in mod curent si alte 2-3 pe care nu le poarta, dar nu stiu de ce. Pe masura ce vorbim ele isi dau seama ca cel putin intuitiv stiu ce li se potriveste sau nu, doar ca pentru a face cumparaturi eficiente trebuie sa stii ce te avantajeaza inainte de a scoate cardul.” Irina Markovits este convinsa ca imaginea conteaza si ca romanii vor intelege din ce in ce mai mult asta si nu ii este frica nici de competitia ce ar putea sa o aiba in timp. „Consultanta de imagine este o profesie care va dezvolta in functie de piata. Tocmai de aceea, in momentul in care acest domeniu va incepe sa creasca, factorul cel mai important si de diferentiere va fi calitatea serviciilor oferite.”
30 de secunde…
Doar de atat este nevoie pentru a ne forma o impresie despre o persoana intalnita pentru prima oara, daca ar fi sa ii dam crezare lui Albet Mehrabian, profesor al universitatii UCLA din Statele Unite si un nume proeminent in domeniul comunicarii non-verbale. Iar in lumea corporate, pe aceste 30 de secunde se sprijina relatii, contracte, credibilitatea companiei pe care o reprezinti. Intr-un cuvant multi bani.
Iar pentru acei manageri care inca mai cred ca doar vorbele sunt suficiente pentru a-si convinge interlocutorul, o veste ingrijoratoare: doar 7% din prima impresie se datoreaza acestora. Superficial sau nu, imaginea este cauza unei prime impresii reusite. Iar oamenii din business stiu asta foarte bine.
„Prin lumea afacerilor umbla o vorba conform careia daca vrei sa promovezi, trebuie sa te imbraci in functie de postul pe care vrei sa-l ocupi, nu in functie de cel pe care il ai. Sunt convinsa ca asa este, mai ales in top si middle management, unde miza este mare”, afirma Luiza Anitei, manager de importuri la o companie de retail de telefonie. „In plus, promovarea nu este intotdeauna in cadrul aceleiasi companii. O pozitie de management iti ofera posibilitatea de a intra in contact cu pozitii omonime de la alte companii, iar imbracandu-te conform aspiratiilor tale si conform functiei pe care ti-o doresti, obtii un capital de incredere de la cei cu care intri in contact.”
Luizei i-a suras ideea unui sedinte de stil si fiindca pentru ea imaginea este o componenta esentiala a succesului, a apelat la serviciile Irinei Markovits. „In momentul in care afisezi o imagine sub valoarea ta, asta nu-ti va anula neaparat capacitatile, insa handicapul de imagine se va simti in cazul unei posibilitati de promovare in top management, unde imaginea trebuie sa fie suficient de rafinata si credibila pentru a reprezenta compania”, mai spune Anitei.
Mediul de afaceri romanesc este la fel de axat pe imagine ca oricare altul astfel incat consultanta de imagine nu poate decat sa dauneze vanzarilor la antinevralgice inaintea unui eveniment important de business sau sa mai elimine din oftatul matinal in fata dulapului.
Totul se rezuma la stil
„Clientii individuali asteapta in special sfaturi legate de croielile potrivite siluetei, de vestimentatia potrivita unor situatii sociale, de accesorizare sau de culori care se armonizeaza cu infatisarea lor. In schimb, in sesiunile cu clientii manageri accentul recomandarilor de imagine se pune pe garderoba profesionala, pe importanta imaginii in cariera, pe folosirea culorilor pentru transmiterea anumitor mesaje, pe ceea ce inseamna adecvarea la un mediu profesional. Altfel spus, se merge pe o nuantare mai aprofundata a situatiilor profesionale si a tinutelor adecvate”, spune Irina Markovits.
„Acest tip de sesiuni de stil include recomandari pentru tinute potrivite unor prezentari, intalnirilor cu clientii sau pentru petrecerile formale sau informale. In plus, in cazul prezentarilor catre clienti corporate se discuta despre coduri vestimentare, despre legatura dintre acestea si cultura organizationala, despre legatura dintre domeniul de activitate si codul vestimentar.”
„Mie mi-a placut mereu ideea de investitie in imagine. Atunci cand am avansat in functia de manager, a fost momentul in care am atacat dulapul. Am hotarat ca se impune o schimbare esentiala pentru ca si garderoba mea sa se ridice la nivelul statutului profesional. Deja nu mai era suficient sa alcatuiesc cate o tinuta, se impunea un stil unitar care sa imi reflecte personalitatea si sa imi dea incredere in mine. In acel moment un consultant de imagine a picat de minune”, povesteste Luiza Anitei.
Cruciada cu dulapul neprietenos s-a terminat pentru oamenii de afaceri care au trecut prin furcile caudine ale sedintei de stil, care probabil ca deja nici nu mai stiu cum se pronunta cuvintele „dar chiar nu am cu ce sa ma imbrac azi!”. Ii mai este cuiva frica de shopping?
Makeover pentru manageri
O sesiune de makeover incepe cu o sesiune de stil, o analiza completa de culoare si o lectie de machiaj, continuand apoi cu evaluarea si organizarea garderobei, o sesiune de personal shopping, o vizita la coafor pentru tuns, vopsit si daca clientul doreste sa-si sarbatoreasca noua imagine poate opta si pentru o sedinta foto profesionala. Daca in vestul Europei un asemenea pachet ar costa peste 1.000 de euro, pe piata romaneasca este semnificativ mai accesibil ridicandu-se la maximum 400 de euro. La care se adauga investitiile in accesorii si haine.