Degustari de parfum

Apropo.ro / 22.09.2006, 11:58
Degustari de parfum
Parfumeurul e un fel de alchimist care vaneaza de obicei doar flori. Mai nou insa el pare sa isi intinda "antenele" si in alte domenii cum ar fi gastronomia si oenologia. Unii transforma ceaiul in parfum, in timp ce marci celebre lanseaza editii rarisime, dupa modelul sampaniilor de colectie.

Parfumeurul e un fel de alchimist care vaneaza de obicei doar flori. Mai nou insa el pare sa isi intinda „antenele” si in alte domenii cum ar fi gastronomia si oenologia. Unii transforma ceaiul in parfum, in timp ce marci celebre lanseaza editii rarisime, dupa modelul sampaniilor de colectie.

Cele 1.000 de gene care ne-au fost transmise din stramosi pentru a mirosi pericolul ne ajuta acum sa distingem intre cele cateva sute de mii de parfumuri din lume. Concurenta e asadar acerba si parfumeurii fac orice pentru a fi „originali”. De pilda, fura cate ceva din cealalta industrie a licorilor „parfumate”, oenologia.

E adevarat, limbajul folosit de somelieri e apropiat de cel al parfumeurilor: cu totii vorbesc despre recolte, editii sau raritate.

In mod obisnuit, un parfum se naste din flori culese din mai multe recolte. Intocmai ca la vinuri, unii ani pot fi mai buni decat altii. Din cand in cand, datorita capriciilor vremii si solului, apar recolte de flori foarte speciale, atat de speciale incat fabricantii sunt nevoiti sa le dilueze, pentru a asigura o calitate egala parfumului respectiv si a nu vinde sub aceeasi eticheta produse diferite. Ceea ce e ca si cum ai indoi o sampanie cu apa pentru a o transforma in vin. Uneori, pentru a evita o astfel de pierdere, aceste ingrediente foarte speciale sunt folosite in crearea unor editii limitate de parfumuri.

Ceea ce a facut L’Artisan Parfumeur, companie care sustine ca a fost chiar prima care a creat parfumuri dupa modelul vinurilor. La un moment dat specialistii au auzit de o floare de portocal cu aroma deosebit de puternica, aflata intr-o livada din Nabeul (Tunisia). Fiind vorba de o raritate, „nasurile” de la L’Artisan au sarit imediat in avion cu destinatia Tunisia si, dupa ce au verificat aroma la fata locului, au cumparat incantati toata recolta.

Dar, in loc sa creeze o versiune mai rafinata a unui parfum deja existent (cum aveau sa faca Givenchy), ei au preferat sa dea nastere unei colectii originale de arome „grand cru”, care pun in valoare o singura floare. „Grand cru” este un termen din oenologie si inseamna cel mai inalt nivel de clasificare a vinurilor de origine controlata care provin dintr-o singura recolta. Asa s-a nascut Fleur d’Oranger, prima dintre aceste editii vintage, intr-o concentratie foarte intensa, capturata in doar 2.990 de sticle. Aroma florii de portocal e la inceput foarte „verde”, pentru a deveni apoi senzuala si calda.

Si Givenchy s-a inspirat din metoda producatorilor de sampanie de colectie, creand editii vintage pentru trei dintre cele mai cunoscute parfumuri ale sale: Organza, Amarige si Very Irresistible.

Compania a aflat ca unul dintre ingredientele Amarige, floarea de mimoza de pe Coasta de Azur, a avut un an foarte bun in 2004 si a cumparat aproape 70% din stocul producatorilor, creand editia vintage de doar 100.000 sticle. Amarige Harvest 2005, prima „grand cru”, a fost lansata la Londra in mai anul acesta.

Pentru „reorchestrarea” celorlalte doua a fost nevoie de recolte speciale de iasomie (jasminum grandiflorum) din India si trandafiri bulgaresti. Rezultatul e Givenchy Harvest, o serie de parfumuri rarisime. Amarige Harvest are o „tandrete” mai accentuata datorita mimozei, iar Organza e mai persistent decat originalul.

Dar poate un client obisnuit sa faca diferenta intre o editie normala si una speciala, vintage? Producatorii sustin ca da, in timp ce altii neaga, laudand marketingul foarte inteligent si subtil care face din esenta insasi, nu din ambalaj, punctul de atractie. Totusi, cu un asemenea continut rar, editiile vintage nu pot pastra aceleasi haine. Si ambalajele colectiei sunt mai sofisticate, avand un logo auriu si o eticheta cu anul si originea recoltei, in cazul Givenchy. Dar si pretul e cu 20 de procente mai mare, cantitatea fiind destul de limitata.

Parfumurile se intorc la statutul de bun de lux, dupa cum observa analistii. In lumea luxului, exista o tendinta a editiilor limitate, dar majoritatea sunt legate de ambalaj. De pilda, la a zecea aniversare, sticla Organza a fost acoperita cu aur, iar EstÂŽe Lauder a scos pentru Pleasures o editie artistica („artist’s edition”), cu sticla pictata de artistul cubanez Ruben Toledo. Aceeasi aroma, dar cu un look suprarealist.

Dar lux poate insemna si intoarcerea la simplitate. Ca in cazul Bulgari, care s-a bazat pe farmecul Orientului si a lansat mai multe parfumuri din ceai alb, rosu sau verde. Aici nu mai e vorba de editii limitate, ci doar de alta incercare de originalitate prin intoarcerea la natura.

Dupa Afaceri