Soferii, dar si pietonii, vor trebui sa circule dupa noi reguli si sa respecte cu si mai mare strictete si bagare de seama legile dupa care se va circula pe drumurile publice incepand cu data de 1 decembrie 2006 (mai nou).
Noul Cod rutier contine sanctiuni mult mai drastice si un sistem cu puncte de penalizare.
Pietonii vor fi direct raspunzatori pentru indisciplina personala, detectoarele de radar sunt admise, iar medicii de familie vor fi obligati sa-i parasca pe soferi la politie daca au o boala incompatibila cu volanul.
Amenzile vor reprezenta 10% din salariul minim pe economie, care la ora actuala este de aproximativ 330 de lei, si pot ajunge si la 600 de lei.
Spre usurarea soferilor, pietonii surprinsi si accidentati, ca urmare a traversarii pe rosu, prin locuri nepermise sau nerespectind alte reguli de circulatie, poarta intreaga responsabilitate pentru accidentarea lor. Conditia este ca soferul care i-a lovit sa fi respectat regulile de circulatie din acel sector de drum.
Medicii de familie care observa afectiuni incompatibile cu sofatul, la un pacient cu permis de conducere, sunt obligati sa atentioneze politia. In caz contrar, daca pacientul accidenteaza pe cineva, ca urmare a afectiunilor sale, acestia sunt pasibili de inchisoare de la 3 luni la 2 ani.
Conducatorii auto care sunt prinsi in trafic cu concentratie de peste 0,4 miligrame/litru de alcool pur in aerul expirat nu vor mai merge la inchisoare, dar vor fi pedepsiti conform noilor reglementari.
Noutatea cea mare consta in introducerea punctelor de penalizare, acordate in functie de gravitatea contraventiei, si care pot atrage si suspendarea permisului auto.
Astfel, la 15 puncte acumulate, avem 30 de zile de suspendare. La 15 puncte acumulate in mai putin de un an de la ultima suspendare, 60 de zile. La savirsirea anumitor fapte in mai putin de sase luni de la ultima suspendare, 90 de zile. Punctele de penalizare se anuleaza la trecerea a sase luni de la constatarea contraventiei sau la suspendarea permisului.
Penalizare pe puncte
• 2 puncte pentru:
– depasirea cu 10-20 km a vitezei maxime
– lipsa sau defectiunea luminilor
– nepurtat centura de siguranta
– folosirea telefoanelor mobile
• 3 puncte pentru:
-depasirea cu 21-30 km a vitezei maxime
-intoarcere, mers inapoi, schimbarea benzii, daca s-au soldat cu accident
-nerespectarea distantei regulamentare, daca provoaca accident
-patrunderea in intersectie, daca circulatia e blocata
• 4 puncte pentru:
-depasirea cu 31-40 km a vitezei maxime
-nerespectarea indicatorului STOP
-mers fara lumini noaptea sau pe ceata
• 6 puncte pentru:
-depasirea cu 41-50 km a vitezei maxime
-stationarea sau parcarea neregulamentare pe autostrada
-mers inapoi sau schimbarea sensurilor pe autostrada
-nerespectarea semnelor de la calea ferata
Atentzie, amenzile includ acum si semnele obscene!
Intre 70 si 100 de lei
– mers cu 10km/h mai incet decit limita minima de viteza
– nesemnalizarea schimbarii directiei de mers
– nerespectarea regulilor de catre pietoni
– nepurtarea centurii de siguranta
– trecerea pe galben
Intre 130 si 160 de lei (si suspendarea carnetului pentru o luna)
– nerespectarea semnalelor politistilor
– depasirea coloanei oprite la rosu sau la calea ferata
– neacordarea de prioritate pietonilor
– depasirea neregulamentara
Intre 200 si 260 de lei (si suspendarea carnetului timp de doua luni)
– trecerea pe rosu, neacordarea prioritatii
– distanta insuficienta fata de vehiculele din sens opus
– deschiderea usilor masinii in mers sau pe loc, fara sa te asiguri
– ridicatul motocicletei pe o roata
Intre 300 si 660 de lei (si suspendarea carnetului pentru trei luni)
– sofat sub influenta alcoolului
– neoprirea la semnalele de la calea ferata
– depasirea cu peste 50 km/h a vitezei maxime admise
– savirsirea de gesturi obscene, proferarea de injurii si expresii jignitoare sau vulgare altor participanti la trafic de catre soferi sau pasagerii acestora (amenda, fara a se ridica si permisul auto)
Intre 700 si 3300 de lei (pentru persoane juridice)
– practicarea actelor de comert pe carosabil, acostament sau trotuar
– nesemnalizarea corespunzatoare a drumurilor publice sau a trecerilor de cale ferata
– executantul unor lucrari la carosabil nu aduce drumul public cel putin la starea dinainte de a incepe lucrarile
Prezent, joi, 31 august, la bilantul final al campaniei „Stop accidentelor, viata are prioritate!”, ministrul Administratiei si Internelor Vasile Blaga a luat apararea noii prevederi din Codul Rutier care ii dezincrimineaza pe soferii care accidenteaza pietoni imprudenti si a dat asigurari ca legislatia va fi respectata si de catre demnitari, altfel vor fi sanctionati ca orice alt sofer sau pieton.
Vasile Blaga este de parere ca „peste o treime din accidente se datoreaza lipsei de disciplina a pietonilor, realitate grava, care trebuie sa ne preocupe si pe care trebuie sa o combatem prin ridicarea nivelului de educatie si de prevenire, dar si prin sanctiuni. De altfel, noul Cod Rutier prevede impartirea clara a responsabilitatilor intre pieton si cel aflat la volan, si este un lucru foarte bun, si este chiar momentul astazi, si nu mai tarziu, sa-l introducem si in Romania”.
Agentii de circulatie spera si ei ca dupa 21 septembrie numarul accidentelor sa scada, sa nu mai fie nevoiti sa intervina foarte mult in buna desfasurare a traficului, dar mai ales sa existe un respect reciproc intre soferi si pietoni.
Soferii si pietonii asteptau o asemenea schimbare, dar nu sunt la fel de optimisti in ceea ce priveste rezultatele pozitive ce ar trebui sa rezulte dupa introdecerea si aplicarea noului Cod rutier:
Manuel Dinculescu (radio XXI): „Marele fas rutier sau cum sa legalizam spaga”. Noul Cod rutier are doar doua parti bune: dat liber la calcat pietoni shi legalizarea detectorului de radar…. In rest, este o LEGALIZARE A SPAGII pentru politie, nemaivorbind de obligativitatea de a absolvi niste cursuri de legislatie rutiera in cazul suspendarii permisului! Ceea ce duce evident la legalizarea spagii.
Razvan Calin: E ok .. se cerea o stabilizare a codului ..si sanctiuni mult mai drastice ..ca sa invete lumea sa respecte aspectul unei circulatii auto civilizate si nu haotice, dar oricum nu va schimba nimeni nimic!
Cristian Prutescu: Aceste schimbari legislative ar vrea sa ne civilizeze mai mult, dar cred ca tot pentru „cei mici” o sa fie legile. Deci, nu cred ca o sa aduca prea multe in plus.
Pentru detalii:
Citeste noua legislație rutiera care va intra în vigoare începând cu data de 01.12.2006 (M. Of. nr. 670/3 aug 2006)
Afla noul regulament de aplicare al legislatiei rutiere ce va intra in vigoare la data de 01.12.2006
Principalele noutati cuprinse in legislatia rutiera valabila incepand cu 01.12.2006
Pentru comentarii: [email protected]
Dragos M. Tanase