Distribuția este unul din factorii decisivi pentru succesul unui producator pe piața, operatorii de profil intermediind accesul produselor în unitațile comerciale și implicit la consumatori. Piața româneasca a distribuției de FMGC (moving consumer goods) este considerata matura, reușind sa depașeasca perioada dificila din anii ’90, când a fost marcata de lipsa de organizare și structurare.
Companiile din domeniu considera ca provocarea primilor ani în activitatea de distribuție a fost mediul economic instabil, în care era dificil sa ții pasul cu rata inflației și a cursului valutar. De-alungul anilor situația s-a îmbunatațit, distribuția s-a dezvoltat rapid, proces care continua și în prezent, pe masura ce firmele se adapteaza tendințelor pieței. Potrivit reprezentanților acestui sector, printe cele mai vizibile trenduri, și cu impact evident asupra evoluției domeniului, se numara politica agresiva de extindere a comerțului modern (hiper și supermarketuri) și cererea pentru servicii mai complexe de logistica.
„Apariția comerțului modern a însemnat schimbarea opțiunilor de cumparare ale consumatorilor, magazine mari și supermarketuri. In aceste condiții, rolul distribuitorilor de a plasa cantitați reduse de marfa la magazine mai mici, a fost de a continua aceasta activitate și în același timp de a deservi comerțul modern, care însemna cantitați mult mai mari de produse”, a declarat Rand Sherif, directorul general al Interbrands, unul dintre cei mai importanți distribuitori.
În prezent, marile rețele de supermarketuri, nu numai ca își continua extinderea, dar au început și dezvoltarea de centre logistice proprii sau în parteneriat cu companii de profil, ceea ce înseamna un punct pierdut pentru mulți dintre distribuitori. Totuși, în ciuda agresivitații cu care se extind marile lanțuri de hiper și supermarketuri și a faptului ca în acest moment aceste centre sunt preferate de cei mai mulți consumatori, magazinele mici și chioșcurile de cartier nu vor disparea. La începutul anilor ’90 aceste chioșcuri și magazine universale au fost chiar piatra de temelie a distribuitorilor.
De altfel, Rand Sherif spune ca a anticipat acest trend, fiind același pe care l-au avut multe alte piețe și considera ca tendința de monopol al super și hipermarketurilor asupra consumatorilor se va tempera în urmatorii ani.
„Va dau ca exemplu Polonia, pentru ca este una dintre piețele din Europa Centrala care s-a dezvoltat la fel de puternic și este la fel de fragmentata ca piața din România. Daca urmarim evoluția micilor magazine, se observa o revenire a acestora dupa ce inițial a suferit un declin ca urmare a dezvoltarii comerțului modern. Cred ca oamenii sunt îngrijorați sau probabil nu cred faptul ca ambele categorii de comerț pot coexista, pentru ca ambele sunt folosite de consumatori. Oricând va exista un distribuitor care sa livreze marfa și oricum exista servicii care sunt externalizate”, a mai spus Sherif.
În același timp, exista producatori internaționali care se extind pe piața româneasca prin intermediul firmelor de distribuție și import, costurile fiind mult mai scazute.
„Multe firme internaționale intra pe piața româneasca prin intermediul unei firme de import și distribuție. Este o modalitate eficienta de a aduce în piața branduri, fara a avea infrastructura puternica locala. Dar exista și producatori locali care apeleaza la distribuția prin terți. Aceasta fie pentru ca prefera sa externalizeze serviciul, facând o economie de costuri, fie doresc sa se focalizeze pe producție și marketing”, a afirmat James Kodor, director general al companiei Whiteland Import Export.
Cu toate acestea, mulți distribuitori independenți, care nu dispun de o infrastructura puternica nu mai reușesc sa faca fața exigențelor segmentului de retail și își înceteaza activitatea. De altfel, pentru perioada urmatoare este preconizata o concentrare a pieței.
„Pe piața româneasca activeaza un numar foarte mare de firme de distribuție, însa tendința este de concentrare și consolidare, iar pe viitor vor ramâne numai câțiva jucatori importanți. Piața de distribuție își va menține aceste tendințe și în viitor odata cu intrarea pe piața a marilor jucatori europeni și consolidarea poziției acestora, precum și cu dezvoltarea serviciilor solicitate și asigurate clienților”, a declarat directorul de marketing al companiei de distribuției de produse congelate Macromex, Camelia Hoinarescu.
Ana Neagu Retail Magazin