Cat costa un Oscar?

Apropo.ro / 27.02.2006, 13:14
Cat costa un Oscar?
Daca nu v-ați gandit niciodata la asta, aflați ca nu e o întrebare deplasata. Ca orice premiu de o asemenea anvergura, care poate lansa vedete singur, Oscarul e dorit cu disperare, nu doar de actori sau regizori, ci și de producatorii care își investesc banii în filme.

Daca nu v-ați gandit niciodata la asta, aflați ca nu e o întrebare deplasata. Ca orice premiu de o asemenea anvergura, care poate lansa vedete singur, Oscarul e dorit cu disperare, nu doar de actori sau regizori, ci și de producatorii care își investesc banii în filme. Și care sunt dispuși sa arunce alți bani pentru o statueta aurie.

În general, valoarea campaniilor de marketing destinate propulsarii unui film anume catre un Oscar – de obicei fiind vorba, firește, de cel mai ravnit, acela pentru cel mai bun film – nu face parte dintre informațiile oferite publicului larg de catre studiourile producatoare. Totuși, legislația fiscala americana impune companiilor listate la bursa publicarea datelor financiare despre investițiile semnificative ale firmei respective.

Astfel ca, la începutul lunii februarie, Lionsgate, compania producatoare a filmului „Crash”, a anunțat ca estimeaza o diminuare a profiturilor în 2006, unul dintre motivele oferite fiind cheltuirea unei sume suplimentare de doua milioane de dolari pentru promovarea lui „Crash”, cu scopul explicit de a caștiga cursa Oscarurilor. A fost o premiera în domeniu; pana acum, nici un studio, independent sau din categoria greilor, nu a facut publice asemenea date.

Cele doua milioane nu par o suma mare, dar Lionsgate e totuși e un studio independent, fara forța financiara a marilor case de producție – așa-numiții „majors” – și, în plus, compania angajase deja cheltuieli semnificative pentru susținerea filmului regizorului Paul Haggis în cursa pentru alte distincții. Tragand linie, Lionsgate va cheltui cam patru milioane de dolari pentru promovarea unui film produs cu un buget minuscul, de numai 6,5 milioane.

De la premiera, foarte bine primita de critica, a lui „Crash”, în mai anul trecut, pana în ianuarie, compania alocase deja cam doua milioane de dolari pentru promovare, volum care acum, pe ultima suta de metri în cursa pentru premiile Academiei americane de film, se dubleaza. Daca ar fi sa raportam dimensiunea acestei campanii la situația financiara a Lionsgate, cele doua milioane de dolari suplimentare ar fi echivalente, în cazul unui gigant ca Time Warner, cu ceva mai mult de 130 de milioane.

Comparativ cu bugetele de promovare care reprezinta norma la Hollywood, „Crash” are parte de una dintre cele mai ieftine campanii destinate unui scop precis: caștigarea Oscarului pentru cel mai bun film. Estimarile analiștilor din industrie vorbesc, de obicei, de sume care urca pana la 15-20 de milioane de dolari.

Chiar și în cazul unor astfel de recorduri, marile case ca Sony sau Universal nu raporteaza aceste cheltuieli, din simplul motiv ca, în balanța contabila de la sfarșitul anului, ele sunt practic nesemnificative în raport cu restul cheltuielilor; în destule cazuri, volumul acestor campanii echivaleaza cu salariile anuale ale doi-trei manageri de top. Și oricum nimeni de la Hollywood nu recunoaște ca se fac asemenea eforturi doar pentru un premiu, fie el și unul atat de prețios.

În ce consta, totuși, o astfel de strategie de promovare? (Cum membrii Academiei, care voteaza caștigatorii Oscarurilor, sunt cateva mii la numar, practicile, sa zicem, romanești ies din discuție…)

În general, mediul preferat pentru acest tip de campanie sunt cele doua publicații ale industriei cinematografice din Statele Unite, „Variety” și „Hollywood Reporter”, în care în aceste saptamani studiourile cumpara pagini întregi de publicitate pentru filmele nominalizate, reclame adresate direct membrilor Academiei.

Desigur, mai înainte de asta filmul trebuie și vazut, astfel ca Lionsgate a facut o mutare îndrazneața: a expediat, gratuit (cum se întampla de altfel cu mai toate filmele nominalizate, care ajung la miile de votanți prin poșta, grație bunavoinței caselor de producție; în treacat fie spus, aceasta e și una dintre modalitațile cel mai frecvent întalnite în care apar pe piața filmele piratate…) 130.000 de DVD-uri tuturor membrilor Screen Actors Guild (SAG).

Nici macar nu a fost scump – cu totul, costurile au fost de aproximativ 220.000 de dolari, conform oficialilor companiei. Urmarea a fost ca „Crash” a primit premiul SAG pentru cea mai buna distribuție și, pana în acest moment, a fost probabil vazut de toți membrii Academiei. Cu puțina vreme înaintea datei anunțarii nominalizarilor la Oscaruri, Lionsgate a mai alocat promovarii filmului înca 500.000 de dolari; „Crash” a primit șase nominalizari (cel mai bun film, cea mai buna regie, cel mai bun scenariu original, cel mai bun actor într-un rol secundar – Matt Dillon -, cel mai bun cantec și cel mai bun montaj).

Afla mai multe despre acest subiect numai din

Tags: