Crestere economica. Boom la credite. Bani de cheltuit. Consum. Aceste patru rotite ale economiei romanesti vor invarti in 2006 bugete de reclama de peste 300 de milioane de euro. Un motiv in plus pentru agentiile de publicitate sa isi tureze motoarele la maximum in cursa pentru clienti. Iar marile grupuri multinationale par sa fi intrat in trepidatie – deja negociaza achizitii, fuziuni si parteneriate strategice. Spectacolul a inceput.
Cel mai sensibil barometru al economiei unei tari e publicitatea, spunea deunazi un jucator important din industria de publicitate. Iti poti da seama de sanatatea economiei unei tari, cu alte cuvinte, dupa dimensiunea investitiilor in publicitate. E logic: daca economia merge bine, salariile cresc, creste si puterea de cumparare, cresc si afacerile, creste si competitia dintre ele si, implicit, volumul investitiilor in publicitate.
Cand creditele de consum au explodat, batalia dintre companii s-a vazut in calupurile de publicitate TV, in paginile ziarelor si ale revistelor si pe panourile stradale. Asa au capatat vizibilitate companii mai degraba discrete pana atunci – e cazul producatorilor de electrocasnice, al lanturilor de magazine si hypermarket-urilor, al companiilor auto sau de servicii financiare.
Traduse in bani, contributiile unor astfel de firme la cresterea volumului de publicitate echivaleaza cu un plus de cateva zeci de milioane de euro anual. Asa se face ca piata a crescut cu doua cifre in ultimii ani, iar 2006 se anunta cel mai spectaculos de pana acum. Se asteapta investitii in publicitate de peste 300 de milioane de euro – fata de cele aproximativ 250 de milioane de euro, la cat au fost estimate anul trecut.
Larisa GHITULESCU
Business Magazin