O piață noua, cea de artă digitală a luat internetul cu asalt și a început să se “infiltreze” și în casele de licitații. Aceste lucrări digitale, cunoscute sub numele de NFT (Token Non-Fungibil) reprezintă “jetone digitale” unice, criptate cu semnătura artistului. Această criptare verifică proprietatea și autenticitatea lucrării și este atașată permanent de piesă.
Piața NFT rivalizează cu Bitcoinul și amenință să transforme definitiv atât lumea artei, cât și pe cea a investițiilor bazate pe blockchain. Aceste lucrări digitale pot reprezenta articole, imagini statice, GIF-uri, videoclipuri, muzică și multe altele.
NFT-urile sunt similare criptomonedelor precum Bitcoin și Ethereum prin faptul că “trăiesc” în rețele blockchain, dar nu pot fi schimbate, nu pot fi agățate pe perete, ele având însă atât valoare monetară, cât și valoare de colecție.
NFT-urile există de ani de zile, dar popularitatea lor a crescut rapid în ultimele săptămâni datorită câtorva vânzări la preț foarte mare.
Numai în ultimele șapte zile, NFT-urile au generat vânzări de 45,2 milioane de dolari – atrăgând în același timp atenția investitorilor de top, inclusiv a lui Mark Cuban.
Începând cu 14 februarie, un artist numit Pest Supply a realizat o licitație de peste un milion de dolari cu NFT-uri cu graffiti în stil Banksy, inclusiv o piesă care s-a vândut pentru 60 de monede Ethereum (ETH) sau aproximativ 100.000 de dolari.
Pe 19 februarie, o versiune digitală unică a meme-ului Nyan Cat s-a vândut cu 300 ETH, sau aproximativ 590.000 de dolari, într-o licitație online.
Și luni, un bărbat a plătit 208.000 de dolari pentru un NFT cu un clip cu LeBron James aruncând la coș, într-o licitație realizată de NBA Top Shot, care conținea elemente de baschet în NTF-uri.
O locație cu totul nouă pentru vânzările de NFT s-a deschis joi, când Christie’s a devenit prima casă de licitații importantă din lume care a scos la licitatie o piesă de artă digitală cu un simbol.
Beeple | The First 5000 Days is open for bidding until11 March at 10am EST! ?
.#beeple #digitalart #beeplepeople #digitalartist #artist #art #thefirst5000days #nft #blockchainart #blockchain @beeple_crap pic.twitter.com/o7MfsPyxTf— Christie’s (@ChristiesInc) February 26, 2021
Piesa intitulată „Everydays – The First 5000 Days” cuprinde toate lucrările pe care un artist digital american cunoscut sub numele de Beeple le-a realizat în decursul a 13 ani.
Christie’s din New York a spus că, pentru că afacerea a fost atât de nouă pentru casa de licitații, licitarea pentru vânzarea online din 27 februarie – 11 martie va începe de la doar 100 USD. Suntem in a doua zi de licitatie din cele 14, si valoarea ultimei oferte este la 2.4 milioane USD.
Christie’s va accepta, de asemenea, plata pentru opera de artă în criptomonede, moneda Ether.
Licitatorul a susținut introducerea recentă a NFT-urilor deschizând astfel calea spre vânzarea artei digitale în același mod ca picturile și sculpturile tradiționale.
Beeple, din Wisconsin, și-a început proiectul „Everydays” în 2007, promițând să creeze și să posteze online o nouă operă de artă în fiecare zi.
„Primele 5000 de zile” le cuprinde pe toate într-o singură compoziție.
Beeple a lucrat si cu interpreti pop precum Ariana Grande și Justin Bieber pentru a crea imagini vizuale pentru concertele lor.
Lucrările sale au fost, de asemenea, prezentate în colecția de modă de primăvară pentru Louis Vuitton 2019.
În trecut, lucrările lui Beeple fuseseră oferite prin vânzări online susținute de piețele de blockchain precum Nifty Gateway, Opensea și Rarible.
Davis, specialistul Christie’s , a descris înțelegerea lucrărilor de artă digitală ca „un exercițiu de abstractizare”, adăugând: „Opera reală bazată pe NFT este doar un cod. Nu există. Nu are obiect”.
Întrebat despre cum arată cumpărătorii de NFT-uri, Davis a prezentat trei categorii generale – oameni care o văd ca o oportunitate de investiții, oameni care o văd ca pe o „declarație de filozofie” și iubitorii de artă care caută ceva nou.
Davis a spus că unul dintre principalele beneficii ale NFT-urilor este că permit artiștilor și cumpărătorilor să verifice autenticitatea datorită codurilor lor unice.
Cu toate acestea, el a recunoscut că unele aspecte ale tehnologiei nu au fost explorate în totalitate, inclusiv potențialul pentru artiști de a obține o parte din vânzări atunci când un proprietar original transmite un NFT altcuiva.
Problema token-urilor este că în prezent au o amprentă mare de carbon, deoarece sunt stocate pe rețele blockchain, care necesită o cantitate masivă de energie pentru a fi menținută.
Artistul Memo Atken a constatat că un singur NFT este în medie responsabil pentru 211 kg de emisii de CO2 – echivalentul conducerii unei mașini pe benzină peste 600 de mile.
Image by WorldSpectrum from Pixabay
CITEȘTE ȘI: Investiţii avangardiste: Celebrităţi care fac afaceri cu Bitcoin