Administratorii de bloc trebuie să respecte o nouă lege, în beneficiul proprietarilor

De: Carmen Ulian / 17.03.2015, 17:00
Administratorii de bloc trebuie să respecte o nouă lege, în beneficiul proprietarilor
O nouă lege privind inființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 172 din 12 martie 2015 și a intrat în vigoare pe 15 martie.

Documentul stabilește o nouă obligație pentru administratori, în sensul că aceștia trebuie să informeze periodic proprietarii în privință veniturilor și cheltuielilor asociației și să își asume răspunderea pe acest lucru.

Concret, administratorii trebuie să informeze trimestrial, în scris sau prin poștă electronică, proprietarii, membrii asociației de poprietari, cu privire la situația financiară cuprinzând toate elementele de cheltuieli, venituri, încasări și plăți aferente asociației de poprietari, sub semnătura proprie și contrasemnată de președintele și de cenzorul asociației de proprietari, se precizează în legea care se aplică de duminică, 15 martie 2015.

Liga Asociațiilor de Proprietari Habitat nu este de acord cu acest document, pentru că introduce niște obligații pentru conducerea asociațiilor care măresc birocrația și costurile administrării, scrie avocatnet.ro

Noile reglementări nu vor veni în sprijinul proprietarilor și vor restricționa, practic, dreptul existent de a solicita oricând informații și în plus, vor substitui obligațiile cenzorilor, se arată în comunicatul citat.

Mai mult, Liga Asociațiilor de Proprietari Habitat susține că legislația în vigoare permite proprietarilor să solicite diverse informații privind activitatea asociației de proprietari. Astfel, aceștia au dreptul să cunoască toate aspectele ce țin de activitatea asociației și au acces, la cerere, la orice document al acesteia.

Conform legislației actuale, proprietarii au dreptul să primească explicații cu privire la calculul cotei de contribuție, la cheltuielile asociației de proprietari și, eventual, să o conteste la președintele asociației de proprietari, în termen de zece zile de la afișarea listei de plată. La rândul sau, președintele asociației de proprietari este obligat să răspundă la contestație în termen de șapte zile.

Legea nr. 230/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de poprietari prevede că administratorul, persoană fizică sau juridică, are, în principal, următoarele atribuții:

– prestarea serviciilor în mod profesional;

– gestionarea bunurilor materiale și a fondurilor bănești;

– efectuarea formalităților necesare în angajarea contractelor cu furnizorii de servicii pentru exploatarea și întreținerea clădirii, derularea și urmărirea realizării acestor contracte;

– asigurarea cunoașterii și respectării regulilor cu privire la proprietatea comună;

– gestionarea modului de îndeplinire a obligațiilor cetățenești ce revin proprietarilor în raport cu autoritățile publice. Obligațiile cetățenești sunt cele stabilite, potrivit legii, de adunarea generală a proprietarilor;

– îndeplinirea oricăror alte obligații expres prevăzute de lege.