Astfel, ar fi indicat să recurgi la câteva trucuri simple, care te scot din situații complicate. Iată 10 dintre ele:
1. Desenează o diagramă!
O bună metodă de a da impresia că ești deștept este să te ridici de pe scaun și să desenezi o diagramă Venn*. Nu contează cât de corectă este. Oricum ar fi, colegii tăi vor începe să se contrazică în legătură cu ce date ar trebui să conțină sau cât de mari ar trebui să fie cercurile.
*Metoda diagramelor Venn reprezintă o modalitate de verificare a validității inferențelor (imediate și mediate) prin reprezentări grafice. Metodă în sine constă în intersectarea unui număr de cercuri, fiecare cerc reprezintă un termen al inferenței. Inferența este o operație logică de trecere de la un enunț la altul și în care ultimul enunț este dedus din primul, cf. dexonline.ro
2. Transformă procente în fracții!
Dacă cineva spune: „aproximativ 25% din toți utilizatorii dau click pe acest buton”, intervii rapid cu „deci, aproximativ 1 din 4”, și îți notezi. Toți vor da din cap în semn de aprobare, fiind impresionați și invidioși pe abilitățile tale de a calcula rapid.
3. Încurajează-i pe toți să facă o recapitulare!
Vine un moment în cele mai multe ședințe în care încep toți să vorbească, unii peste alții, cu excepția ta. Se spun tot felul de opinii și informații, iar tu habar nu ai despre ce e vorba. Acesta este un moment bun pentru a o opri discuțiile. Toți se vor întoarce cu față de tine, uimiți de capacitatea ta de a-i reduce la tăcere. Întreabă atunci rapid: „Ce problemă vrem, de fapt, să rezolvăm?” și, gata! Inteligent, nu?
4. Dă din cap în mod constant, în timp ce te prefaci că iei notițe!
Să vii în sala de ședințe cu un carnețel, nu cu un gadget! Faptul că respingi tehnologia va fi respectat. Notează pur și simplu câte un cuvânt din fiecare propoziție pe care o auzi și dă din cap continuu, în timp ce faci acest lucru.
5. Repetă ultimul lucru pe care l-a spus șeful, dar foarte lent!
Urmărește persoana cea mai inteligentă din cadrul ședinței, de regulă un director, inginer sau redactor-șef, după caz. În cea mai mare parte a întâlnirii, acesta va tăcea din gură, dar când va inepe să vorbească, va spune numai lucruri tehnice, neinteligibile pentru restul. După ce termină de vorbit, este timpul să intervii rapid și să repeți ceea ce a spus el, dar foarte lent. În acel moment, inteligența lui se transferă la tine.
6. Întreabă dacă „este fezabil?”… indiferent despre ce se discută
Este important să afli dacă lucrurile sunt fezabile, indiferent despre ce s-ar discuta. Nimeni nu știe cu adevărat ce înseamnă asta, dar este o bună întrebare, care în general se aplică la orice și îi scoate din sărite pe șefi.
7. Plimbă-te prin sala de ședință
Ori de câte ori cineva se ridică de la masă și se plimbă în jurul ei, este respectat imediat. Și asta pentru că trebuie să ai mult curaj să o faci. Lași și impresia că ești inteligent. Apoi oftează apoi adânc, contemplativ. Toți se vor întreba îngrijorați la ce te gândești…
8. Cere să se reia prezentarea unui diapozitiv
„Îmi pare rău, ai putea să dai înapoi?” Este întrebarea pe care oricine ar susține o prezentare la ședința și-ar dori să o audă. Nu contează că o zici doar ca să te afli în treabă. Vei da impresia că ești mai atent decât restul și că în mod clar au pierdut un lucru pe care tu încerci să îl subliniezi. Când nu ai nimic de subliniat… spune ceva de genul „nu prea înțeleg ce înseamnă aceste numere” și lasă-te pe spate.
9. Ieși afară să vorbești la telefon
Multora le e teamă să iasă din sala de ședință, gândindu-se că ceilalți vor crede că nu dau importanță întâlnirii. Cu toate acestea, dacă ieși din ședința pentru un telefon „important”, își vor da seama cât de ocupat și de important ești.
10. Fă glume pe seama ta
Dacă cineva te întreabă ce părere ai, iar tu nu ai auzit niciun singur cuvânt din ce au spus toți în ultima oră, spui doar, „Sincer, nu am auzit niciun cuvânt din ce ați spus în ultima oră”. Colegii vor râde, dar îți vor aprecia sinceritate și mai ales simțul umorului, și te vor considera cel mai deștept dintre ei. Mai poți spune lucruri de genul: „poate am putea apela la avocații care m-au consiliat la divorț” sau „mai bine aș muri”.