Câți dintre voi au reușit, de fapt, o „oprire rapidă ” la un supermarket, pentru a cumpăra unele produse esențiale, fără cheltuieli exagerate sau inutile?
Vreți doar niște lapte, pâine și niște banane, dar vă treziți într-o lume a alimentelor unde cheltuiți mulți bani, achiziționând produse de care poate nici nu aveți nevoie.
Dacă mergi la shopping cu o listă strictă de cumpărături, sperând că scapi repede, personalul din supermarket-uri are tehnici puternice și dovedite de marketing care să te încurajeze să petreci mai mult timp decât ai avut intenția la început.
Totul este proiectat strategic, pentru a obține mai mulți bani de la tine. Au gândit totul, de la mirosuri „dumnezeiești”, provenind din brutăria proprie, la oferte ” incredibile”, de la produsele plasate la capetele de interval (capătul rafturilor) la mostre gratuite sau, pur și simplu, promovează agresiv produse noi și incitante.
În 2012, un sondaj Gallup arăta că americanii au cheltuit 151 dolari pe săptămână pe alimente (per gospodărie). Cu toate acestea, s-a descoperit că aproximativ 60 % din produsele cumpărate de aceștia nu figurau, inițial, pe lista lor.
Află 9 dintre cele mai frecvente trucuri folosite de șefii supermarket-urilor pentru a atrage cumpărătorii, în ceea ce privește timpul petrecut în magazin și apoi banii lăsați la casele de marcat:
9) Legume și fructe – Întotdeauna strălucitoare și frumos așezate
Nu e de mirare că oamenii sunt atrași de produsele strălucitoare, fie că este vorba de o mașină nouă, părul strălucitor sau un diamant strălucitor. Supermarket-urile mizează pe acest aspect și marșează cu acest truc psihologic. De aceea, pulverizează apă peste legume și fructe, chiar dacă aceasă metodă poate să ducă la putrezirea rapidă a acestora, dar astfel cele mai frumoase alimente iau ochii cumpărătorului.
8) Aspectul magazinului… (îți arată) calea pe care să o urmezi!
Poate nu ați realizat acest aspect, până acum, dar supermarket-ul îți dictează în mod clar calea pe care ar trebui să o urmezi prin magazin. Drumul ales de proprietarii magazinului pentru tine este, desigur, cel mai avantajos pentru… ei. De exemplu, în mod subconștient, cumpărătorii simt nevoia de a merge în sus și în jos pe culoarele dintre rafturi, deoarece consideră că așa e cel mai simplu mod de a „naviga” prin magazin. De puține ori, evită un anumit rând, doar pentru că nu au nevoie de nimic de acolo. De asemenea, este cunoscut faptul că anumiți clienți împing căruciorul cu mâna stângă și iau lucrurile cu mâna dreaptă, astfel că vor găsi mereu produsele pe care le doresc… nu pe cele de care au cu adevărat nevoie.
7) Cărucioarele de cumpărături, acum de trei ori mai mari!
Căruciorul de cumpărături au reprezentat o componentă importantă a comerțului, de la inventarea să, în 1938, până în zilele noastre. A devenit atât de banal, încât orice client îl apucă din mers, deși poate nici nu are foarte multă nevoie de el, având puține de cumpărat. A fost conceput pentru a-i ajuta pe cumpărători să transporte produsele și să se plimbe mai ușor printre rânduri, dar acum sunt de 3 ori mai mari decâat în 1938. De altfel, când dimensiunea acestuia s-a dublat, clienții au cheltuit în medie cu 40% mai mult. Acum, sunt mult prea mari pentru nevoile unei familii medii, de exemplu, dar chiar și așa unii oameni consideră că nu l-au umplut suficient, deși este pe jumătate plin! Dacă, totuși, vreți să reduceți cheltuielile… ar fi bine să apelați la coșurile de mână sau să țineți produsele în brațe, considerând că sunt puține și strict necesare!
6) Cozile lungi și dese (la casele de marcat), cheia marilor succese (pentru manageri)
Chiar și la ore de vârf, veți observa că o mulțime de case de marcat sunt închise, ceea ce duce la o așteptare destul de lungă. Din nou, acesta e un truc deliberat cu scopul de a te determina să cumperi mai mult decât ți-ai propus inițial. Este posibil să cumperi, în fugă, doar lapte și pâine, dar, după o așteptare de 10 minute pentru a plăti, este posibil să iei și un pachet de gumă de mestecat sau un baton de ciocolată, amplasate strategic chiar la nasul tău. Pentru magazine, aceste produse sunt profitabile, fiind așezate chiar pe culoarele care îî conduc pe clienți către casele de marcat. Așadar, depinde doar de voi… dacă mai dați bani și pe CD-uri, DVD-uri, sucuri, bomboane sau reviste.
5) Produsele lactate… întotdeauna în spate
Ați observat că… dacă aveți nevoie doar de lapte, umblați prin tot supermarket-ul după el? Asta e un alt truc folosit pentru a obține cât mai mult de la client. De exemplu, în SUA, laptele este cel mai căutat produs. Cu el încep americanii cumpărăturile. Așadar, laptele e așezat mai în spate și sunt scoase în față produse lactate de care nu au neapărat nevoie, dar fiind la nivelul ochilor… iți iau fața! Și astfel poate rezulta o achiziție în plus.
4) Plasarea de produse… la nivelul ochilor
Produsele mai scumpe sunt întotdeauna găsite direct la nivelul ochilor, iar cele ieftine mult mai jos sau prea sus. Excepție fac alimentele pentru copii, cum ar fi cerealele pentru micul dejun, care sunt așezate la nivelul vizual al micuților. Aceștia își imploră părinții să le cumpere, până adulții cedează primii. Unii furnizori plătesc bani grei pentru ca produsele lor să fie plasate strategic, managerii cerându-le să plătească suplimentar, pentru o prezentare „premium”.
3) Ofertele care nu sunt oferte… de la capătul intervalelor!
La fiecare capăt de interval (rând) se află un mare semn cu preț galben pe el. Alături, marfa stivuită frumos. Ofertă specială, cost pe măsură, doar că de cele mai multe ori prețul de pe semnul respectiv este cel obișnuit. Și uite așa se transformă în marfă cu potențial. Se află în drumul cumpărătorului, atrage privirea, dar mai ales atenția. De exemplu, în Marea Britanie au crescut cu 52% vânzările de băuturi carbogazoase, atunci când sunt așezate în acest mod, iar vânzările de alcool au crescut cu 46%. Ca urmare, unii critici spun că interzicerea anumitor produse de a fi plasate la capătul rândului ar putea ajuta la reducerea obezității.
2) Accesul (intrarea) în magazin – Fericit și colorat
Din momentul în care pășiți în interiorul unui supermarket, sunteți mereu întâmpinați de display-uri luminoase și produse strălucitoare, stivuite la perfecțiune. Când te plimbi pe lângă colțul cu flori, imediat simțurile intră în fibrilații, iar aromele care vin de la brutăria magazinului îți lasă gura apă. Parcă și foamea se instalează mai repede. Pentru a evita aceste trucuri de marketing, ține capul în jos și concentrează-te doar pe lista de cumpărături!
1) Mostrele gratuite – un truc psihologic
Treci pe lângă un stand situat într-un supermarket și cineva îți oferă șansa de a încerca ceva delicios… fără a plăti niciun ban. Cercetările arată că cel mai mare pas în a convinge un consumator să cumpere un produs este să-l faci să-l încerce mai întâi. După ce le oferi o mostră gratuită și se bucură de ea, există șanse mai mari ca acesta să îl adauge în coș. De aceea, mulți producători importanți plătesc sute de dolari pentru asemenea standuri. Oricum, sunt mai eficiente și nu produc pagube mari în bugetul companiei, ținând cont de cheltuielile mai mari pe campanii de publicitate. Există, de asemenea, și teoria psihologciă de tipul… „să se întoarcă favorul”. Când cineva îți dă un mic cadou, există tendința să vrei să faci ceva în schimb. În acest caz, să cumperi acel produs pe care tocmai l-ai încercat gratuit.