5 lucruri pe care nu le ştiaţi despre ”Passion”
Nominalizat la secţiunea “Leul de Aur” a Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia 2012, Passion este adus în România de Independenţa Film. Mai jos aveţi cinci detalii mai puţin ştiute despre producţia acestui film, care a avut un buget de 30 milioane de euro, detalii văzute din punctul de vedere al regizorului Brian De Palma.
1. Brian De Palma – singurul american de pe platoul de filmare
Iată lista cu cei mai importanţi membri de pe platoul de filmare de la Passion: Noomi Rapace (Suedia), Rachel McAdams (Canada), regizorul Brian De Palma (SUA), producătorul Saïd BEN SAÏD (Tunisia – Franţa), co-producătorul Alfred HÜRMER (Germania), directorul de imagine José Luis ALCAINE (Spania), editor François GEDIGIER (Franţa), music: Pino DONAGGIO (Italia), costume Karen MULLER-SERREAU (Franţa), directorul de casting Anja DIHRBERG (Germania), director de film Miki EMMRICH (Italia), regizor secund Sebastian FAHR-BRIX (Germania).
Brian De Palma explică cum s-a ajuns în această situaţie oarecum inedită: “Există mulţi oameni talentaţi în Europa şi aici se poate face un film cu un buget rezonabil. M-am mutat departe de Hollywood după Mission to Mars, care a costat 100 de milioane dolari. Este cel mai scump film pe care l-am făcut vreodată. Nu este bine faptul că arta este atât de scumpă. Un buget de 250 de milioane cere să faci un anumit tip de film şi, fiind un regizor mai în vârstă, nu mă mai interesează. Se pot produce lucruri foarte originale cu costuri mici, pe linia filmului american independent. Şi acum, când se poate filma digital, nu costă nimic, vor exista o mulţime de oameni mai talentaţi, care vor face filme individuale. Eu mă găsesc la intersecţia acestor tendinţe pentru că îmi place frumosul în filme. Or, ceea ce este frumos este şi scump”.
2. Geniala idee de spot publicitar din film este reală
În film, un junior copywriter (Noomi Rapace) are o idee formidabilă de spot publicitar, idee care câştigă admiraţia şi respectul întregii agenţii precum şi a clientului, dar care pe parcurs este însuşită de şefa ei (Rachel McAdams). Brian De Palma recunoaşte că s-a inspirat dintr-un fapt real: un viral de net din 2011 care a făcut milioane de afişări şi care ulterior s-a dovedit a fi o campanie publicitară la o marcă de jeans. În film, ideea serveşte promovării unui telefon mobil ultraslim.
3. Scenele erotice cu măşti, obsesia lui Brian De Palma
“Ca să ascundă faţa adevăratului asasin”, se justifică regizorul. “În Passion, ideea măştii blonde, foarte asemănătoare ei, pe care Christine o dă partenerilor, este pentru a creea senzaţia că ea face dragoste cu ea însăşi. Masca o poate reprezenta şi pe sora ei geamănă, care există sau nu.”
De asemenea, gemenii, dublurile şi personajele care imită sunt o imagine recurentă în filmele lui De Palma. Acesta explică: “Nu-mi dau seama exact de ce… Dar în multe din filmele mele introduc situaţii de vinovăţie. Ca atunci când Christine se simte responsabilă pentru accidentul surorii sale gemene.” “E posibil să mi se tragă din copilărie, când în familia mea a existat multă brutalitate exercitată asupra celor mai slabi din familie. Aveam 10 ani iar fratele meu Bart avea 12. El era foarte fragil şi sensibil. Aş fi vrut să-l protejez mai mult, însă nu puteam pentru că eu eram doar un copil. Poate de aici şi sentimentul de vinovăţie din filmele mele.”
4. Brain De Palma, un voyeur, la fel ca protagoniştii filmelor sale?
“Aşa cum am spus-o în repetate rânduri: îmi place să filmez mai degrabă femei decât bărbaţi. Iar în Passion avem de-a face cu nişte femei senzaţionale şi care nici nu se dau înapoi de la a se lăsa filmate nud. În orice caz, acest film este atât despre femei cât şi pentru femei. Acesta este motivul pentru care am încercat să să-l fac mai elegant şi nu atât de direct. Şi din punctul de vedere al violenţei am mers pe acelaşi criteriu: nu l-am făcut atât de explicit deoarece ştiu că, în general, femeilor nu le place violenţa.”
5. Passion, filmat la banca centrală a Germaniei
Filmările au avut loc în Berlin, la DZ Bank (Deutsche Zentral-Genossenschaftsbank) şi în interiorul muzeului Bode. “Filmul este o dramă umană de tip birou-dormitor şi ne dăm seama unde ne aflăm abia când cineva începe să vorbească limba germană. Tot timpul sunt în căutare de alternative vizuale şi locaţii”, spune Brian De Palma, “aşa că de data asta am folosit Muzeul Bode şi senzaţionalul interior al clădirii DZ Bank din Berlin, clădire creată de arhitectul Frank Gehry.”