2,3 milioane de carduri, insuficiente pentru e-commerce

01 07. 2002, 08:03
Dezvoltarea comerțului electronic în România este frânat în principal de numarul redus de carduri bancare puse în circulație dar și de magazine care accepta astfel de mijloace de plata. Aceasta este concluzia unui studiu efectuat de Centrul pentru Studierea Opiniei și

Dezvoltarea comerțului electronic în România este frânat în principal de numarul redus de carduri bancare puse în circulație dar și de magazine care accepta astfel de mijloace de plata. Aceasta este concluzia unui studiu efectuat de Centrul pentru Studierea Opiniei și Pieței (CSOP) ai carui autori mai apreciaza ca activitatea din domeniul comerțului electronic mai este afectata și de nivelul scazut de dezvoltare al sistemului bancar online în România.

Totodata, dezvoltarea sectorului e-commerce mai este frânata și de absența legislației privind securitatea tranzacțiilor în domeniul cumparaturilor prin Internet.

În plus, sistemele de plați sunt bazate pe comanda electronica și plata off-line.

Conform datelor furnizate de Banca Naționala a României, bancile comerciale au emis pâna la sfârșitul anului trecut, un numar de 2,3 milioane carduri, în creștere cu peste 100% fața de cel înregistrat în 2000.

Principalul motiv pentru care persoanele intervievate nu cumpara bunuri și servicii online îl constituie imposibilitatea verificarii de catre vânzator a soldului disponibil pe card – 46%, în timp ce 28% dintre subiecții sondajului au declarat ca nu achiziționeaza bunuri și servicii prin Internet din cauza ca „nu știi ce primești”.

De asemenea, subiecții apreciaza ca „este mai sigur sa cumperi bunuri și servicii într-un magazin” – 26%, iar 25% dintre aceștia nu au încredere în marcile promovate online.

În ceea ce privește comportamentul de cumparare al utilizatorilor de Internet, 88% dintre aceștia nu au efectuat cumparaturi online, 10% vor deveni cumparatori prin Internet, 4% au intenționat sa faca achiziții, dar au renunțat, iar 2% sunt deja clienți ai magazinelor online.

La nivel internațional, conform unui studiu realizat de Taylor Nelson Sofres în 37 de țari, proporția celor care cumpara produse și servicii prin intermediul Internetului nu a crescut în ultimele 12 luni, în timp ce utilizarea Internetului a crescut ușor, de la 31%, în 2001, la 34%, în 2002.

De asemenea, proporția celor care au cumparat cel puțin un produs sau serviciu pe lunar a ramas la 15%, la fel ca în anul 2001.

Motivul încetinirii dezvoltarii comerțului electronic îl reprezinta eșecul acestei industrii de a reduce temerile referitoare la securitatea plaților online.

Conform studiului, aproximativ 30% dintre utilizatorii Internetului care nu au efectuat cumparaturi online au declarat ca nu doresc sa dea detalii despre carțile lor de credit, iar 28% cred ca este mai sigur sa cumperi bunuri și servicii într-un magazin.

Totuși, rezultatele studiului au identificat și elemente pozitive în evoluția acestui tip de comerț.

Astfel, regiunea Asia-Pacific a cunoscut o creștere generala a cumparaturilor online, susținute, în special, de creșterea din Coreea de Sud, unde 31% din utilizatorii de Internet au facut cumparaturi online.

Carțile și CD-urile sunt bunurile cel mai des cumparate prin Internet. În același timp, s-a înregistrat o creștere de 2% în ceea ce privește achiziționarea unor produse și servicii scumpe, cum ar fi aparatura eletronica și electrica sau vacanțe și calatorii.

Rezultatele studiului au scos în evidența o serie de diferențe între țari. Astfel, în Coreea de Sud și SUA 25% din totalul celor care fac cumparaturi online achizițoneaza îmbracaminte, iar în Germania CD-uri cu muzica – 24%.

În Taiwan, utilizatorii de Internet cumpara în special carți – 39%, în timp ce în Irlanda și Norvegia, vacanțele sau calatoriile de agrement sunt achiziționate prin Internet în proporție de 28%, respectiv, 27%.

Raportul „Comerțul electronic la nivel mondial” (GER 2002) a fost realizat de Taylor Nelson Sofre și se bazeaza pe mai mult de 42.000 de interviuri realizate în 37 de țari.

În România, cercetarea a fost realizata de Centrul pentru Studierea Opiniei și Pieței (CSOP) pe un eșantion național reprezentativ pentru populația în vârsta de 15 ani și peste aceasta vârsta.

Datele au fost culese în perioada 27 februarie – 3 martie 2002, prin intervievarea unui numar de 1.178 de persoane.